Elämänkaari -valokuvanäyttelyn kuvien tulkintaa
Liukkonen, Pihla (2016)
Liukkonen, Pihla
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916520
Tiivistelmä
Tutkin Elämänkaari-valokuvanäyttelyn teosten avulla kuvanlukutaitoa sekä katsojan ja valokuvan välistä vuorovaikutussuhdetta sosiosemioottisesta näkökulmasta. Sosiosemiotiikka painottaa kulttuurin merkitystä kuvantulkinnassa.
Käytännön työnä toteutin valokuvanäyttelyn, josta valikoitui neljä teosta, joihin keskityin havainnoissani. Syvähaastattelin viittä eri elämäntilanteessa olevaa ihmistä. Haastateltavat valikoituivat iän, sukupuolen ja elämäntilanteen perusteella. Minulla oli fenomenologinen tutkimusote, joka perustuu luonnolliseen ja arkiseen otteeseen tutkimustilanteessa. Käytännön työssä kehitin kameratekniikan osaamista sekä kuvankäsittelytaitoja, opin myös lisää painotuotteiden vaatimuksista. Pyrin käyttämään luovasti käytössäni olevia mahdollisuuksia painotuotteiden osalta, jonka painotalo Punamustan kanssa solmittu sponsorisopimus mahdollisti.
Havainnoissa kävi ilmi, että valokuvaa pidempään katsottuaan, ihmiset löytävät uusia merkityksiä valokuvista ja teos alkaa ”keskustella” katsojan kanssa. Elämäntilanne ja aiemmat kokemukset ohjaavat tulkintojamme, tämä tuli todistettua nyt myös käytännöntasolla.
Käytännön työnä toteutin valokuvanäyttelyn, josta valikoitui neljä teosta, joihin keskityin havainnoissani. Syvähaastattelin viittä eri elämäntilanteessa olevaa ihmistä. Haastateltavat valikoituivat iän, sukupuolen ja elämäntilanteen perusteella. Minulla oli fenomenologinen tutkimusote, joka perustuu luonnolliseen ja arkiseen otteeseen tutkimustilanteessa. Käytännön työssä kehitin kameratekniikan osaamista sekä kuvankäsittelytaitoja, opin myös lisää painotuotteiden vaatimuksista. Pyrin käyttämään luovasti käytössäni olevia mahdollisuuksia painotuotteiden osalta, jonka painotalo Punamustan kanssa solmittu sponsorisopimus mahdollisti.
Havainnoissa kävi ilmi, että valokuvaa pidempään katsottuaan, ihmiset löytävät uusia merkityksiä valokuvista ja teos alkaa ”keskustella” katsojan kanssa. Elämäntilanne ja aiemmat kokemukset ohjaavat tulkintojamme, tämä tuli todistettua nyt myös käytännöntasolla.