Ropinan verkkokaupan perustamisen lähtökohdat
Salonen, Annbrit (2016)
Salonen, Annbrit
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816487
Tiivistelmä
Verkkokaupan merkitys on kasvanut vuosituhannen vaihteesta lähtien. Yhä useammat yritykset siirtävät liiketoimintansa tai osan siitä verkkoon. Monet yritykset myös aloittavat toimintansa verkossa tapahtuvalla liiketoiminnalla. Yritysten välinen kilpailu on kasvanut ja tarjonta laajentunut. Tästä on seurannut kuluttajien vallan kasvu markkinoilla. Yrittäjyys kiinnostaa monia, mutta esteeksi nousee usein pelko siitä, kuinka toiminta saadaan kannattavaksi. Tässä opinnäytetyössä korostuu nimenomaan yrittäjyys sekä sen tuomat mahdollisuudet.
Lähtökohtana tälle opinnäytetyölle on tarve perustaa verkkokauppa aloittavalle sadevaatteita myyvälle brändille. Opinnäytetyö tutkii ja kokoaa yhteen toimivaan ja houkuttelevaan verkkokauppaan tarvittavat osa-alueet. Tämä työ keskittyy nimenomaan vaatetusalan verkkokaupan perustamiseen. Tutkimuksen kohteena olevat osat ovat verkkokaupan asiakaslähtöisyys ja palvelu, verkkokaupan alustat, ulkoasu sekä käytettävyys, maksutavat, luotettavuus, logistiikka ja juridiikka. Nämä osa-alueet toimivat myös työn rajauksena. Työ rajautuu nimenomaan pienen tuotevalikoiman tarjoaviin vaatetusalan verkkokauppoihin sekä siihen, mitä yrittäjän tulisi ottaa huomioon, kun hän lähtee perustamaan vain tiettyjä tuotteita tarjoavaa verkkokauppaa.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu ajankohtaisista artikkeleista ja julkaisuista. Eniten tieto pohjautuu kuitenkin alan kirjallisuuteen, jota on julkaistu jo melko kattavasti. Haasteelliseksi osoittautui oikeanlaisen tietoperustan löytäminen, sillä vuosituhannen alussa julkaissut teokset sisältävät jo suurilta osin vanhentunutta tietoa. Tämän vuoksi hyvänä pohjana teorialle toimivat myös ammattilaisten kirjoittamat blogit sekä yritysten tekemät julkaisut verkkokaupasta ja sen perustamisesta.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen ja siinä hyödynnetään kirjallisuutta, ajankohtaisia artikkeleita sekä tutkimuksia ja benchmarking -vertailua. Työ on myös toiminnallinen ja tuotoksena on liitteenä oleva suuntaviivat perustettavalle verkkokaupalle.
Tutkimustyö on sijoittunut ajalle 1.7.2016¬-19.10.2016.
Tuloksena opinnäytetyön teoriaosuuden sekä benchmarking-vertailun pohjalta luotiin tulevan verkkokaupan suuntaviivat. Tarkoituksena oli saada kokoon mahdollisimman kattava ja selkeä tietopaketti vaatetusalan verkkokaupan perustamista varten. Opinnäytetyön teoriaosuus on siis kattava ja ajankohtainen tietopaketti aloittavalle nettivaatekauppaa perustavalle yrittäjälle. Tietopaketissa keskityttiin nimenomaan verkkokaupan perustamisessa huomioitaviin asioihin. Tarkoituksena ei ollut luoda yksityiskohtaista opasta siitä, kuinka verkkokauppa tehdään vaan siitä, millaisia asioita perustamisvaiheessa tulisi ottaa huomioon verkkokaupan toimivuuden, asiakaslähtöisyyden ja ulkoasun kannalta.
Lähtökohtana tälle opinnäytetyölle on tarve perustaa verkkokauppa aloittavalle sadevaatteita myyvälle brändille. Opinnäytetyö tutkii ja kokoaa yhteen toimivaan ja houkuttelevaan verkkokauppaan tarvittavat osa-alueet. Tämä työ keskittyy nimenomaan vaatetusalan verkkokaupan perustamiseen. Tutkimuksen kohteena olevat osat ovat verkkokaupan asiakaslähtöisyys ja palvelu, verkkokaupan alustat, ulkoasu sekä käytettävyys, maksutavat, luotettavuus, logistiikka ja juridiikka. Nämä osa-alueet toimivat myös työn rajauksena. Työ rajautuu nimenomaan pienen tuotevalikoiman tarjoaviin vaatetusalan verkkokauppoihin sekä siihen, mitä yrittäjän tulisi ottaa huomioon, kun hän lähtee perustamaan vain tiettyjä tuotteita tarjoavaa verkkokauppaa.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu ajankohtaisista artikkeleista ja julkaisuista. Eniten tieto pohjautuu kuitenkin alan kirjallisuuteen, jota on julkaistu jo melko kattavasti. Haasteelliseksi osoittautui oikeanlaisen tietoperustan löytäminen, sillä vuosituhannen alussa julkaissut teokset sisältävät jo suurilta osin vanhentunutta tietoa. Tämän vuoksi hyvänä pohjana teorialle toimivat myös ammattilaisten kirjoittamat blogit sekä yritysten tekemät julkaisut verkkokaupasta ja sen perustamisesta.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen ja siinä hyödynnetään kirjallisuutta, ajankohtaisia artikkeleita sekä tutkimuksia ja benchmarking -vertailua. Työ on myös toiminnallinen ja tuotoksena on liitteenä oleva suuntaviivat perustettavalle verkkokaupalle.
Tutkimustyö on sijoittunut ajalle 1.7.2016¬-19.10.2016.
Tuloksena opinnäytetyön teoriaosuuden sekä benchmarking-vertailun pohjalta luotiin tulevan verkkokaupan suuntaviivat. Tarkoituksena oli saada kokoon mahdollisimman kattava ja selkeä tietopaketti vaatetusalan verkkokaupan perustamista varten. Opinnäytetyön teoriaosuus on siis kattava ja ajankohtainen tietopaketti aloittavalle nettivaatekauppaa perustavalle yrittäjälle. Tietopaketissa keskityttiin nimenomaan verkkokaupan perustamisessa huomioitaviin asioihin. Tarkoituksena ei ollut luoda yksityiskohtaista opasta siitä, kuinka verkkokauppa tehdään vaan siitä, millaisia asioita perustamisvaiheessa tulisi ottaa huomioon verkkokaupan toimivuuden, asiakaslähtöisyyden ja ulkoasun kannalta.