CRM-ohjelma yrityksen työkaluna : Hansa World
Pöllänen, Marko; Kharchenko, Olga (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pöllänen, Marko
Kharchenko, Olga
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816476
Tiivistelmä
Nykyään liiketoiminnassa yhtä usein puhutaan CRM-ohjelmista (eng. Client Relation Management). CRM:n käyttöönotto on aktuaalinen monissa nykyisissä yrityksissä. Kyseiset ohjelmat ovat luotu asiakkuushallintatehtävien suorittamiseksi tai järjestelyksi. Järjestelmien tarjonta markkinassa on laaja, tässä työssä käsitellään HansaWorldin Standard ERP-tuotetta.
Toimeksiantajan yritys on logistiikka-alalla toimiva yritys, joka on erikoistunut projektipalveluissa. Asiakkuushallinta on tuonut haasteita yrityksen jäsenille. Myös johdon laskentatoimen raportointimenetelmiä pyrittiin yksinkertaistamaan. Sisäisessä viestinnässä sekä työajanhallinnassa oli parantamisen vara. Ratkaisua etsittiin CRM:n käyttöönotossa. Toimeksiantajan yritys on hankkinut Hansan CRM:n käyttöoikeuden, mutta tietyistä syistä ei aloittanut ohjelman käyttöä.
Opinnäytetyön laatijoina toimivat toimeksiantajan työntekijä sekä yrityksessä harjoittelujaksoa suorittava opiskelija. Molemmille CRM:n hallitseminen on tärkeä tulevaisuuden työkokemuksessa, HansaWorld on suosittu Suomessa sekä monissa muissa maissa.
Opinnäytetyön toteuttaminen hyödyntää toimeksiantajan yrityksen jäsenille. CRM:n avulla lisätään vuorovaikutusta yrityksen jäsenien kesken, ylläpidetään sidosryhmien tietokantaa niin että aktuaaliset tiedot ovat saatavilla kaikille työntekijöille, myös tarjoukset ja reskontratiedot ovat tulostettavissa kaikille niitä tarvitseville. CRM:n avulla seurataan myös työaikoja, joka on tärkeä henkilöstön johtamisessa. Henkilöstön työtunnit ovat myös yrityksen tuotteita, joten CRM helpottaa niiden seurantaa. CRM:n käyttö mahdollista myös näiden tietojen käyttöä toimiston ulkopuolella sekä erityyppisien tietokoneiden ja mobiililaitteiden avulla kunhan olisi Internet-yhteys saatavana. Näin opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yrityksen nykyiset tarpeet ja haasteet sidosryhmien hallinnassa ja kartoittaa niitä. Samalla myös oppia CRM:n mahdollisuudet ja löytää sopiva ratkaisu yritykselle, millä voidaan kehittää toimeksiantajan toimintaperiaatteita CRM:n käytön avulla
Kehittämistehtävänä on tutustua ja tutkia Hansa World CRM:n, räätälöidä sen käyttömahdollisuudet yrityksen toiminnassa, oppia käyttämään CRM:n ja opettaa yrityksen henkilökuntaa käyttämään CRM:ää käyttöoppaan välityksellä. CRM:llä pyrittään myös parantaa reskontrien hallintakysymykset sekä seurata työaikoja sekä arvioida työpanostuksia. Työn produktina on CRM:n käyttöopas, sekä käyttöönottoprosessin järjestely.
Tietoperustaksi otettiin asiakkuuksien hallinta, johdon laskentatoimi, henkilöstöjohtaminen sekä yrityksen sisäinen viestintä. Opittujen tietojen perusteella kehitettiin haastattelurungon CRM:n käyttöönottoprosessin osallistujille, sekä valmistettiin perustan käytönotolle: tehtiin käyttöohjeistus sekä luottiin alustavan tietokannan, sisältäen asiakkaat, projektit ja tuotteet. Työssä ovat esitetty myös jatkotoimenpiteet sekä vaihtoehtoiset ratkaisut.
Toimeksiantajan yritys on logistiikka-alalla toimiva yritys, joka on erikoistunut projektipalveluissa. Asiakkuushallinta on tuonut haasteita yrityksen jäsenille. Myös johdon laskentatoimen raportointimenetelmiä pyrittiin yksinkertaistamaan. Sisäisessä viestinnässä sekä työajanhallinnassa oli parantamisen vara. Ratkaisua etsittiin CRM:n käyttöönotossa. Toimeksiantajan yritys on hankkinut Hansan CRM:n käyttöoikeuden, mutta tietyistä syistä ei aloittanut ohjelman käyttöä.
Opinnäytetyön laatijoina toimivat toimeksiantajan työntekijä sekä yrityksessä harjoittelujaksoa suorittava opiskelija. Molemmille CRM:n hallitseminen on tärkeä tulevaisuuden työkokemuksessa, HansaWorld on suosittu Suomessa sekä monissa muissa maissa.
Opinnäytetyön toteuttaminen hyödyntää toimeksiantajan yrityksen jäsenille. CRM:n avulla lisätään vuorovaikutusta yrityksen jäsenien kesken, ylläpidetään sidosryhmien tietokantaa niin että aktuaaliset tiedot ovat saatavilla kaikille työntekijöille, myös tarjoukset ja reskontratiedot ovat tulostettavissa kaikille niitä tarvitseville. CRM:n avulla seurataan myös työaikoja, joka on tärkeä henkilöstön johtamisessa. Henkilöstön työtunnit ovat myös yrityksen tuotteita, joten CRM helpottaa niiden seurantaa. CRM:n käyttö mahdollista myös näiden tietojen käyttöä toimiston ulkopuolella sekä erityyppisien tietokoneiden ja mobiililaitteiden avulla kunhan olisi Internet-yhteys saatavana. Näin opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yrityksen nykyiset tarpeet ja haasteet sidosryhmien hallinnassa ja kartoittaa niitä. Samalla myös oppia CRM:n mahdollisuudet ja löytää sopiva ratkaisu yritykselle, millä voidaan kehittää toimeksiantajan toimintaperiaatteita CRM:n käytön avulla
Kehittämistehtävänä on tutustua ja tutkia Hansa World CRM:n, räätälöidä sen käyttömahdollisuudet yrityksen toiminnassa, oppia käyttämään CRM:n ja opettaa yrityksen henkilökuntaa käyttämään CRM:ää käyttöoppaan välityksellä. CRM:llä pyrittään myös parantaa reskontrien hallintakysymykset sekä seurata työaikoja sekä arvioida työpanostuksia. Työn produktina on CRM:n käyttöopas, sekä käyttöönottoprosessin järjestely.
Tietoperustaksi otettiin asiakkuuksien hallinta, johdon laskentatoimi, henkilöstöjohtaminen sekä yrityksen sisäinen viestintä. Opittujen tietojen perusteella kehitettiin haastattelurungon CRM:n käyttöönottoprosessin osallistujille, sekä valmistettiin perustan käytönotolle: tehtiin käyttöohjeistus sekä luottiin alustavan tietokannan, sisältäen asiakkaat, projektit ja tuotteet. Työssä ovat esitetty myös jatkotoimenpiteet sekä vaihtoehtoiset ratkaisut.