Liikunnan ja hyvinvoinnin palveluketjuun ohjautumisen lähtötilanne ja kehittäminen Varpuset -ryhmässä Eurajoen kunnassa 2016
Helminen, Sarianna (2016)
Helminen, Sarianna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816461
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli Eurajoen kunnan liikunta-toimi, joka käynnisti LiPaKe -hankkeen eli liikunnan ja hyvinvoinnin palveluketjun vuo-den 2016 alussa. Hankkeeseen palkattiin liikunta- ja hyvinvointineuvoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida LiPaKkeen asiakkaiden ohjautumista palveluketjuun. Työ pää-tettiin rajata varhaisen puuttumisen Varpuset -kohderyhmään eli äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaisiin, koska se on LiPaKkeen pääkohderyhmä, mutta asiakkaita oli sieltä vähiten. Tarkastelu rajattiin tässä työssä liikunnan ja hyvinvoinnin palveluketjuun ohjautumiseen, sillä siinä oli koettu olevan eniten haasteita. Tulosten sekä taustateorian avulla tavoitteena oli koota kunnan sisäiseen käyttöön opas, jolla tuetaan sujuvampaan ohjautumista palveluketjuun.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi päätettiin valita toimintatutkimus. Aluksi selvitettiin LiPaKkeen tausta sekä lähtökohdat Eurajoella. Tämän jälkeen asetettiin tavoitteet ja valittiin arviointimenetelmiksi kolme osallistavaa menetelmää: kyselytutkimus, haastat-telu ja ryhmähaastattelu. Näillä menetelmissä saatiin sekä asiakkaat että henkilökunta mukaan kehittämistyöhön. Asiakkailta kysyttiin kyselyssä LiPaKkeen tunnettavuuden ajatuksista ja mielipiteistä siihen liittyen sekä muun muassa asiakkaiden mielestä par-haita markkinointikeinoja. Haastatteluissa kartoitettiin LiPaKkeen yhteistyökumppanei-den ja erityisesti lähettävien tahojen kokemuksia ja ajatuksia sekä kehittämistarpeita ja -ideoita.
Työn tuloksena lähtötilanteen kartoituksen ja kyselyjen perusteella laadittiin opas palve-luketjuun ohjaamisen tueksi. Vastauksista voitiin todeta, että palveluketjuun mukaan lähtemisen kynnys on korkea, asiakkaat pelkäsivät tulleensa syyllistetyksi tai tuomituksi ja vastaavasti halusivat tulla kohdatuksi yksilöinä, joiden elämäntilanne otetaan huomi-oon. Parhaiksi tiedonjakoväyliksi kerrottiin terveydenhoitajat, Facebook sekä neuvolan aula. Opas on käytännön työkalu, jonka avulla Eurajoen kunta voi yhdessä yhteistyö-kumppaneiden kanssa kehittää palveluun ohjautuvuutta sekä lisätä liikunta- ja hyvin-vointineuvojan asiakasmäärää.
Kehittämällä palveluketju toimivaksi, sujuvaksi sekä taloudellisesti kannattavaksi kunnan on myös mahdollista vakiinnuttaa LiPaKe pysyväksi osaksi kunnan palvelutarjontaa. Kehittämistyötä ja asiakaskokemusta on johdettava määrätietoisesti ja suunnitel-mallisesti, jotta kohderyhmä saadaan houkuteltua mukaan ja kokemukset ovat odotuk-set ylittäviä, jolloin asiakkaiden kynnys osallistua madaltuu. Opas on monistettavissa muillekin kohderyhmille myös kuntarajojen yli.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi päätettiin valita toimintatutkimus. Aluksi selvitettiin LiPaKkeen tausta sekä lähtökohdat Eurajoella. Tämän jälkeen asetettiin tavoitteet ja valittiin arviointimenetelmiksi kolme osallistavaa menetelmää: kyselytutkimus, haastat-telu ja ryhmähaastattelu. Näillä menetelmissä saatiin sekä asiakkaat että henkilökunta mukaan kehittämistyöhön. Asiakkailta kysyttiin kyselyssä LiPaKkeen tunnettavuuden ajatuksista ja mielipiteistä siihen liittyen sekä muun muassa asiakkaiden mielestä par-haita markkinointikeinoja. Haastatteluissa kartoitettiin LiPaKkeen yhteistyökumppanei-den ja erityisesti lähettävien tahojen kokemuksia ja ajatuksia sekä kehittämistarpeita ja -ideoita.
Työn tuloksena lähtötilanteen kartoituksen ja kyselyjen perusteella laadittiin opas palve-luketjuun ohjaamisen tueksi. Vastauksista voitiin todeta, että palveluketjuun mukaan lähtemisen kynnys on korkea, asiakkaat pelkäsivät tulleensa syyllistetyksi tai tuomituksi ja vastaavasti halusivat tulla kohdatuksi yksilöinä, joiden elämäntilanne otetaan huomi-oon. Parhaiksi tiedonjakoväyliksi kerrottiin terveydenhoitajat, Facebook sekä neuvolan aula. Opas on käytännön työkalu, jonka avulla Eurajoen kunta voi yhdessä yhteistyö-kumppaneiden kanssa kehittää palveluun ohjautuvuutta sekä lisätä liikunta- ja hyvin-vointineuvojan asiakasmäärää.
Kehittämällä palveluketju toimivaksi, sujuvaksi sekä taloudellisesti kannattavaksi kunnan on myös mahdollista vakiinnuttaa LiPaKe pysyväksi osaksi kunnan palvelutarjontaa. Kehittämistyötä ja asiakaskokemusta on johdettava määrätietoisesti ja suunnitel-mallisesti, jotta kohderyhmä saadaan houkuteltua mukaan ja kokemukset ovat odotuk-set ylittäviä, jolloin asiakkaiden kynnys osallistua madaltuu. Opas on monistettavissa muillekin kohderyhmille myös kuntarajojen yli.