Brändilähtöisen kahvilakonseptin suunnittelu : Case MAKOISA & Martat
Laitala, Anna (2016)
Laitala, Anna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816447
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kahvilakonseptin suunnittelu kahvila MAKOISAlle, jonka teoriapohjana toimi palvelumuotoilu ja brändilähtöinen suunnittelu.
Kahvila MAKOISA on Hämeenlinnaan suunnitteilla oleva uudenlainen kahvilakonsepti, jonka taustalla on Etelä-Hämeen Marttojen toiminnanjohtaja Arja Pehkonen sekä Martat-brändi.
Palvelumuotoilun kohteena olivat kahvilan asiakkaat ja heidän palvelukokemuksensa, brändin muodostumisen kohteena kahvila MAKOISA ja sen yhdistäminen Martat-brändiin. Opinnäytetyön teoriapohjana toimi palvelumuotoilu, visuaalinen konseptointi sekä brändilähtöinen suunnittelu. Työn tavoitteena oli luoda toimiva konsepti kahvila MAKOISAlle, joka toimi työnimenä konseptin suunnittelussa.
Työn tutkimuksena käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä toiminnanjohtajalle. Haastattelun tavoitteena oli selventää käsitystä Martoista brändinä ennen ja nyt.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kahvilan toimintamalli sekä visuaalinen ohjeistus. Toimintamalli esittelee kahvilan toiminta-ajatuksen, liikeidean sekä arvot. Visuaalinen ohjeistus keskittyy kahvilan visuaalisen ilmeen toteuttamiseen sekä sen identiteetin muodostamiseen visuaalisin keinoin.
Toimintamallin ensisijaisena tarkoituksena oli antaa raamit kahvilan konseptille ja sen toimintaideologialle. Visuaalisen ohjeiston pääideana oli herätellä mielikuvaa kahvilan visuaalisesta ilmeestä ja tunnelmasta. Tavoitteena oli luoda toimiva kokonaisuus, jonka tarkoituksena olisi edistää päätarkoitustaan, eli asiakkaan palvelukokemusta.
Kahvila MAKOISA on Hämeenlinnaan suunnitteilla oleva uudenlainen kahvilakonsepti, jonka taustalla on Etelä-Hämeen Marttojen toiminnanjohtaja Arja Pehkonen sekä Martat-brändi.
Palvelumuotoilun kohteena olivat kahvilan asiakkaat ja heidän palvelukokemuksensa, brändin muodostumisen kohteena kahvila MAKOISA ja sen yhdistäminen Martat-brändiin. Opinnäytetyön teoriapohjana toimi palvelumuotoilu, visuaalinen konseptointi sekä brändilähtöinen suunnittelu. Työn tavoitteena oli luoda toimiva konsepti kahvila MAKOISAlle, joka toimi työnimenä konseptin suunnittelussa.
Työn tutkimuksena käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä toiminnanjohtajalle. Haastattelun tavoitteena oli selventää käsitystä Martoista brändinä ennen ja nyt.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kahvilan toimintamalli sekä visuaalinen ohjeistus. Toimintamalli esittelee kahvilan toiminta-ajatuksen, liikeidean sekä arvot. Visuaalinen ohjeistus keskittyy kahvilan visuaalisen ilmeen toteuttamiseen sekä sen identiteetin muodostamiseen visuaalisin keinoin.
Toimintamallin ensisijaisena tarkoituksena oli antaa raamit kahvilan konseptille ja sen toimintaideologialle. Visuaalisen ohjeiston pääideana oli herätellä mielikuvaa kahvilan visuaalisesta ilmeestä ja tunnelmasta. Tavoitteena oli luoda toimiva kokonaisuus, jonka tarkoituksena olisi edistää päätarkoitustaan, eli asiakkaan palvelukokemusta.