Vanhempien innostaminen monikulttuuriseen tapaamiseen päiväkodissa : Osallisuuden sosiaalinen toimintamalli
Malinen, Nina (2016)
Malinen, Nina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616328
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli vanhempien innostaminen ja osallistaminen monikulttuurisen tapahtuman suunnitteluun ja järjestämiseen Velhon päiväkodissa. Tarkoituksena oli tuoda esille ja toisten käytettäväksi eri kulttuurien erityispiirteitä ja tapoja arkielämästä. Toisena tavoitteena oli sosiaalisen toimintamallin kehittäminen hyödyntämällä päiväkodissa jo olemassa olevia toimintarakenteita.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jota lähestyttiin toimintatutkimuksen periaatteella. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on käytetty sosiokulttuurisen innostamisen teoriaa. Teoreettista pohjaa on luotu tutkimalla tutkimuksen aihepiiriin liittyviä aikaisempia tutkimuksia ja avaamalla käsitteitä osallisuus, yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja voimaantuminen. Tutkimuksen toiminnallinen osuus on toteutettu Velhon päiväkodissa kahdessa osassa.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty osallistuvaa havainnointia, jossa hiljaisen tiedon avulla on selvitetty ihmisille tärkeitä arkielämän merkityksiä. Tutkimus analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tulosten arvioinnissa on käytetty vaikuttavuuden arviointia, jota on tukenut tutkimuksessa käytetyt dokumentoinnin tavat: havainnointi, tapahtumien kirjaaminen, valokuvaus sekä osallistujien haastattelut.
Tutkimustulokset osoittivat ihmisten hyvinvoinnin koostuvan mahdollisuudesta vaikuttaa elämänsä sisältöihin, omien itselle merkityksellisten asioiden ja toimintojen kautta, jotka mahdollistavat osallisuuden toiminnassa. Innostamistyön avulla sekä toteuttamalla Osallisuuden sosiaalista toimintamallia, on mahdollista lisätä vuorovaikutusta sekä yhteenkuuluvuutta yhteisöissä. Innostajan omilla asenteilla ja kiinnostuksella on merkitystä, saadaanko vanhemmat osallistettua toimintaan.
Tutkimuksesta saatua tietoa on mahdollista hyödyntää kaikessa vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tieto on hyödynnettävissä niin päiväkodin toimintaympäristössä kuin sen ulkopuolella.
Tutkimuksen päätavoitteena oli vanhempien innostaminen ja osallistaminen monikulttuurisen tapahtuman suunnitteluun ja järjestämiseen Velhon päiväkodissa. Tarkoituksena oli tuoda esille ja toisten käytettäväksi eri kulttuurien erityispiirteitä ja tapoja arkielämästä. Toisena tavoitteena oli sosiaalisen toimintamallin kehittäminen hyödyntämällä päiväkodissa jo olemassa olevia toimintarakenteita.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jota lähestyttiin toimintatutkimuksen periaatteella. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on käytetty sosiokulttuurisen innostamisen teoriaa. Teoreettista pohjaa on luotu tutkimalla tutkimuksen aihepiiriin liittyviä aikaisempia tutkimuksia ja avaamalla käsitteitä osallisuus, yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja voimaantuminen. Tutkimuksen toiminnallinen osuus on toteutettu Velhon päiväkodissa kahdessa osassa.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty osallistuvaa havainnointia, jossa hiljaisen tiedon avulla on selvitetty ihmisille tärkeitä arkielämän merkityksiä. Tutkimus analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tulosten arvioinnissa on käytetty vaikuttavuuden arviointia, jota on tukenut tutkimuksessa käytetyt dokumentoinnin tavat: havainnointi, tapahtumien kirjaaminen, valokuvaus sekä osallistujien haastattelut.
Tutkimustulokset osoittivat ihmisten hyvinvoinnin koostuvan mahdollisuudesta vaikuttaa elämänsä sisältöihin, omien itselle merkityksellisten asioiden ja toimintojen kautta, jotka mahdollistavat osallisuuden toiminnassa. Innostamistyön avulla sekä toteuttamalla Osallisuuden sosiaalista toimintamallia, on mahdollista lisätä vuorovaikutusta sekä yhteenkuuluvuutta yhteisöissä. Innostajan omilla asenteilla ja kiinnostuksella on merkitystä, saadaanko vanhemmat osallistettua toimintaan.
Tutkimuksesta saatua tietoa on mahdollista hyödyntää kaikessa vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tieto on hyödynnettävissä niin päiväkodin toimintaympäristössä kuin sen ulkopuolella.