Vakuutusyhtiön toiminnan kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Häkkinen, Meri (2016)
Häkkinen, Meri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516266
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suoritettiin seurantatutkimus Vakuutusyhtiö X:lle. Seurantaan valittiin kuusi muuta vakuutusalan yritystä kohdeyrityksen lisäksi.
Yksi tutkimuksen tavoitteista oli tutkia, miten viestintä tavoittaa asiakkaat vakuutusyhtiö X:n sosiaalisessa mediassa. Kohdeyrityksessä ei ole aiemmin tutkittu asiakaspalautteiden käsittelemistä sosiaalisessa mediassa, jonka vuoksi kohdeyrityksen viestintäpuolella tämä nähtiin hyödylliseksi opinnäytetyöaiheeksi. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin uuden palvelun käyttöönoton hyödyllisyyttä yritykselle. Viimeisenä tavoitteena kohdeyritykselle oli selvittää, minkälainen tuotettu sisältö saa asiakkailta paljon huomiota sosiaalisessa mediassa.
Tutkintamenetelmäksi valittiin kilpailijaseuranta, jonka avulla vastattiin valittuihin tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin ihmisten käyttäytymiseen valituissa palveluissa, jotka ovat Facebook ja Twitter. Tutkimusmenetelmänä oli pääasiassa kvalitatiivinen tutkimus, mutta seurannassa oli kvantitatiivisia tuloksiakin, joita hyödynnettiin.
Tutkimuksen tuloksena Vakuutusyhtiö X sai arvokasta tietoa kilpailijoidensa toiminnasta. Tutkimuksesta selvisi, että vakuutusyhtiöt vastaavat saapuneisiin palautteisiin yhtenevällä tavalla. Suosituimmiksi päivityksiksi katsottiin erityisesti ajankohtaiset aiheet. Twitter on vakuutusyhtiöillä viikoittaisessa käytössä ja sillä katsotaan olevan omat kilpailuetunsa muihin sosiaalisen median palveluihin verrattuna. Näiden saatujen tulosten perusteella onnistuttiin antamaan kohdeyritykselle kehitysehdotuksia ja ohjeita sosiaalisessa mediassa käyttäytymistä varten, joita Vakuutusyhtiö X voi tulevaisuudessa käyttää hyödykseen.
Yksi tutkimuksen tavoitteista oli tutkia, miten viestintä tavoittaa asiakkaat vakuutusyhtiö X:n sosiaalisessa mediassa. Kohdeyrityksessä ei ole aiemmin tutkittu asiakaspalautteiden käsittelemistä sosiaalisessa mediassa, jonka vuoksi kohdeyrityksen viestintäpuolella tämä nähtiin hyödylliseksi opinnäytetyöaiheeksi. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin uuden palvelun käyttöönoton hyödyllisyyttä yritykselle. Viimeisenä tavoitteena kohdeyritykselle oli selvittää, minkälainen tuotettu sisältö saa asiakkailta paljon huomiota sosiaalisessa mediassa.
Tutkintamenetelmäksi valittiin kilpailijaseuranta, jonka avulla vastattiin valittuihin tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin ihmisten käyttäytymiseen valituissa palveluissa, jotka ovat Facebook ja Twitter. Tutkimusmenetelmänä oli pääasiassa kvalitatiivinen tutkimus, mutta seurannassa oli kvantitatiivisia tuloksiakin, joita hyödynnettiin.
Tutkimuksen tuloksena Vakuutusyhtiö X sai arvokasta tietoa kilpailijoidensa toiminnasta. Tutkimuksesta selvisi, että vakuutusyhtiöt vastaavat saapuneisiin palautteisiin yhtenevällä tavalla. Suosituimmiksi päivityksiksi katsottiin erityisesti ajankohtaiset aiheet. Twitter on vakuutusyhtiöillä viikoittaisessa käytössä ja sillä katsotaan olevan omat kilpailuetunsa muihin sosiaalisen median palveluihin verrattuna. Näiden saatujen tulosten perusteella onnistuttiin antamaan kohdeyritykselle kehitysehdotuksia ja ohjeita sosiaalisessa mediassa käyttäytymistä varten, joita Vakuutusyhtiö X voi tulevaisuudessa käyttää hyödykseen.