Increasing the Amount of Younger Customers
Nurmi, Noora (2016)
Nurmi, Noora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516249
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin nuorten pankkikäyttäytymistä ja sitä, kuinka Aito Säästöpankki Luopioinen voi lisätä nuorten asiakkaiden määrää. Tutkimuskysymykset olivat mitä nuoret arvostavat pankkipalveluissa ja mitkä tekijät ovat heille tärkeitä pankin valinnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myynninedistämisestä, taloudellisten palveluiden markkinoinnista sekä nuorten talouskasvatuksesta. Myynninedistämisteoria on olennainen, sillä pankin on tärkeää pitää kiinni jo olemassa olevista asiakkaista. Jotta pankit tavoittaisivat nuoria asiakkaita, tulisi niiden ymmärtää kuinka markkinoida taloudellisia palveluita, sillä se antaa suuntaa minkälaisia markkinointikeinoja pankin tulisi käyttää. Nuorten talous -teoria nousi olennaiseksi osaksi opinnäytetyötä. Nuorten talouskasvatus edesauttaa nuorta tekemään viisaita taloudellisia päätöksiä.
Käytännön tutkimusosuuteen laadittiin kysely, jonka tavoitteena oli tutkia nuorten asiakkaiden pankkikäyttäytymistä. Kysely toteutettiin Luopioisissa ja se oli suunnattu 18-30-vuotiaille nuorille jotka asuvat Luopioisissa tai ympäröivissä kunnissa. Lomakekyselyn tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat nuorten pankkityytyväisyyteen sekä valintaan ja kartoittaa heidän palvelunsa sekä heidän tietoisuutensa pankkipalveluista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yleisesti nuorten suhtautuminen pankkeihin on positiivista. Pääosin he ovat tietoisia eduista jotka koskevat heitä, ja he arvostavat henkilökohtaista palvelua. Nuoret odottavat luotettavaa ja henkilökohtaista palvelua ja sitä, että henkilökunnan tavoittaa helposti.
Pankkien pitäisi panostaa asiakaspalveluun, sillä nuoret arvostavat sitä enemmän kuin esimerkiksi hintoja. Markkinoinnissa tulisi panostaa tuotteisiin ja palveluihin, jotka koskevat erityisesti nuoria. Nuoret käyttävät aikaa Internetissä, joten siellä pankin kannattaa olla näkyvillä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myynninedistämisestä, taloudellisten palveluiden markkinoinnista sekä nuorten talouskasvatuksesta. Myynninedistämisteoria on olennainen, sillä pankin on tärkeää pitää kiinni jo olemassa olevista asiakkaista. Jotta pankit tavoittaisivat nuoria asiakkaita, tulisi niiden ymmärtää kuinka markkinoida taloudellisia palveluita, sillä se antaa suuntaa minkälaisia markkinointikeinoja pankin tulisi käyttää. Nuorten talous -teoria nousi olennaiseksi osaksi opinnäytetyötä. Nuorten talouskasvatus edesauttaa nuorta tekemään viisaita taloudellisia päätöksiä.
Käytännön tutkimusosuuteen laadittiin kysely, jonka tavoitteena oli tutkia nuorten asiakkaiden pankkikäyttäytymistä. Kysely toteutettiin Luopioisissa ja se oli suunnattu 18-30-vuotiaille nuorille jotka asuvat Luopioisissa tai ympäröivissä kunnissa. Lomakekyselyn tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat nuorten pankkityytyväisyyteen sekä valintaan ja kartoittaa heidän palvelunsa sekä heidän tietoisuutensa pankkipalveluista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yleisesti nuorten suhtautuminen pankkeihin on positiivista. Pääosin he ovat tietoisia eduista jotka koskevat heitä, ja he arvostavat henkilökohtaista palvelua. Nuoret odottavat luotettavaa ja henkilökohtaista palvelua ja sitä, että henkilökunnan tavoittaa helposti.
Pankkien pitäisi panostaa asiakaspalveluun, sillä nuoret arvostavat sitä enemmän kuin esimerkiksi hintoja. Markkinoinnissa tulisi panostaa tuotteisiin ja palveluihin, jotka koskevat erityisesti nuoria. Nuoret käyttävät aikaa Internetissä, joten siellä pankin kannattaa olla näkyvillä.