Omahoitajuuden kehittäminen kotihoidossa
Tikkanen, Arja; Suvanto, Annina (2016)
Tikkanen, Arja
Suvanto, Annina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli omahoitajuuden toiminnan kehittäminen Askolan kotihoidossa. Tavoitteena oli potilasturvallisuuden vahvistaminen ja yhteistyön lisääminen asiakkaan ja omahoitajan välillä sekä yhteistyön kehittäminen eri toimijoiden kanssa. Opinnäytetyön taustalla on keväällä 2016 tehty kartoitus Askolan kotihoidon hoitajille, esimiehille, asiakkaille ja omaisille. Kartoituksessa tunnistetut kehittämiskohteet ovat tämän opinnäytetyön lähtökohtana.
Kartoituksessa tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi hoitajien palautteessa nousivat koulutuksen tarve ja yhteistyön lisääminen omahoitajan ja asiakkaan välillä. Esimiehet nostivat kehittämiskohteiksi yhteistyön vahvistamisen omahoitajan, asiakkaan ja omaisten välillä sekä valtakunnallisten linjausten käyttöönoton selkeämmin osana kotihoidon toimintaa. Asiakkaiden palautteessa tärkeimpiä kehittämiskohteita olivat omahoitajan tehtävien hoitaminen siten, että omahoitaja on perillä asiakkaan asioista ja oikea-aikainen hoito toteutuisi. Omaisten palautteessa kehittämiskohteeksi nousi yhteistyön kehittäminen omahoitajan, asiakkaan ja omaisen välillä.
Tässä opinnäytetyössä vastattiin kaikkien osapuolten kehittämiskohteisiin laatimalla omahoitajalle tarkistuslista, joka nimettiin Check-listaksi. Check-listaan kuvattiin omahoitajan tehtävät ja taulukko, jonka avulla voidaan seurata omahoitajan tehtävien ajantasaisuutta ja toteutusta. Lista sisältää myös ikääntyneen fyysiset, psyykkiset, kognitiiviset ja sosiaaliset tarpeet huomioivan validoidun mittaristo-osion, jonka avulla voidaan seurata asiakkaan terveydentilan, kognition tai toimintakyvyn muutoksia. Kaikki kotihoidon hoitajat saivat Check-listan koekäyttöön viikoksi ennen omahoitajuuden kehittämisiltapäivän toteutusta. Viisi heistä ehti koekäyttää listaa ennen sitä.
Syyskuussa 2016 järjestettiin kotihoidon henkilökunnalle kehittämisiltapäivä, jossa yhdessä arvioitiin ja kehitettiin Check-listan sopivuutta omahoitajan työvälineeksi. Iltapäivään osallistui 12 hoitajaa, fysioterapeutti ja vanhustyön johtaja. Palaute kerättiin kyselylomakkeen avulla (n=13). Ryhmätyönä pohdittiin, lisääkö Check-listan käyttö yhteistyötä eri toimijoiden välillä, millaisena Check-listan käyttö on koettu ja koetaanko omahoitajuuden kehittäminen tärkeänä työyhteisössä. Omahoitajan Check-listan todettiin yksimielisesti olevan jatkossa tärkeä työväline omahoitajan tehtävien hoitamisen toteuttamisessa ajantasaisesti. Sen uskottiin myös lisäävän yhteistyötä ja vahvistavan potilasturvallisuutta. Osa hoitajista koki tarvetta lisäkoulutukseen mittarien käytön osalta, joka voisi olla jatkokehittämisen aihe.
Omahoitajuuden kehittäminen ja omahoitajan Check-listan käyttöönotto on edennyt lupaavasti Askolan kotihoidossa. Check-lista linkittyy sisällöltään hallituksen kärkihankkeen tavoitteisiin ja voisi olla osa ajankohtaista ”Kunnon kotihoito” -hanketta, jonka päätavoite on yhtenäistää Uudenmaan alueen kuntien toimintatapoja. Askolan kunta on hankkeessa mukana. Kotihoidossa toimintaa voisi kehittää yhteistyössä ja moniammatillisesti järjestämällä omahoitajailtoja säännöllisesti kaikille osapuolille. Myös Check-listan käytön hyötyjä voisi arvioida koko kohderyhmän osalta (hoitajat, esimiehet, asiakkaat ja omaiset) toteuttamalla palautekyselyn esimerkiksi vuoden käytön jälkeen.
Asiasanat: kotihoito, ikääntynyt, omahoitajuus, potilasturvallisuus
Kartoituksessa tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi hoitajien palautteessa nousivat koulutuksen tarve ja yhteistyön lisääminen omahoitajan ja asiakkaan välillä. Esimiehet nostivat kehittämiskohteiksi yhteistyön vahvistamisen omahoitajan, asiakkaan ja omaisten välillä sekä valtakunnallisten linjausten käyttöönoton selkeämmin osana kotihoidon toimintaa. Asiakkaiden palautteessa tärkeimpiä kehittämiskohteita olivat omahoitajan tehtävien hoitaminen siten, että omahoitaja on perillä asiakkaan asioista ja oikea-aikainen hoito toteutuisi. Omaisten palautteessa kehittämiskohteeksi nousi yhteistyön kehittäminen omahoitajan, asiakkaan ja omaisen välillä.
Tässä opinnäytetyössä vastattiin kaikkien osapuolten kehittämiskohteisiin laatimalla omahoitajalle tarkistuslista, joka nimettiin Check-listaksi. Check-listaan kuvattiin omahoitajan tehtävät ja taulukko, jonka avulla voidaan seurata omahoitajan tehtävien ajantasaisuutta ja toteutusta. Lista sisältää myös ikääntyneen fyysiset, psyykkiset, kognitiiviset ja sosiaaliset tarpeet huomioivan validoidun mittaristo-osion, jonka avulla voidaan seurata asiakkaan terveydentilan, kognition tai toimintakyvyn muutoksia. Kaikki kotihoidon hoitajat saivat Check-listan koekäyttöön viikoksi ennen omahoitajuuden kehittämisiltapäivän toteutusta. Viisi heistä ehti koekäyttää listaa ennen sitä.
Syyskuussa 2016 järjestettiin kotihoidon henkilökunnalle kehittämisiltapäivä, jossa yhdessä arvioitiin ja kehitettiin Check-listan sopivuutta omahoitajan työvälineeksi. Iltapäivään osallistui 12 hoitajaa, fysioterapeutti ja vanhustyön johtaja. Palaute kerättiin kyselylomakkeen avulla (n=13). Ryhmätyönä pohdittiin, lisääkö Check-listan käyttö yhteistyötä eri toimijoiden välillä, millaisena Check-listan käyttö on koettu ja koetaanko omahoitajuuden kehittäminen tärkeänä työyhteisössä. Omahoitajan Check-listan todettiin yksimielisesti olevan jatkossa tärkeä työväline omahoitajan tehtävien hoitamisen toteuttamisessa ajantasaisesti. Sen uskottiin myös lisäävän yhteistyötä ja vahvistavan potilasturvallisuutta. Osa hoitajista koki tarvetta lisäkoulutukseen mittarien käytön osalta, joka voisi olla jatkokehittämisen aihe.
Omahoitajuuden kehittäminen ja omahoitajan Check-listan käyttöönotto on edennyt lupaavasti Askolan kotihoidossa. Check-lista linkittyy sisällöltään hallituksen kärkihankkeen tavoitteisiin ja voisi olla osa ajankohtaista ”Kunnon kotihoito” -hanketta, jonka päätavoite on yhtenäistää Uudenmaan alueen kuntien toimintatapoja. Askolan kunta on hankkeessa mukana. Kotihoidossa toimintaa voisi kehittää yhteistyössä ja moniammatillisesti järjestämällä omahoitajailtoja säännöllisesti kaikille osapuolille. Myös Check-listan käytön hyötyjä voisi arvioida koko kohderyhmän osalta (hoitajat, esimiehet, asiakkaat ja omaiset) toteuttamalla palautekyselyn esimerkiksi vuoden käytön jälkeen.
Asiasanat: kotihoito, ikääntynyt, omahoitajuus, potilasturvallisuus