Islamin uskonnon ja kulttuurin kohtaaminen lasten Foniatrisella poliklinikalla : - Opas hoitohenkilökunnalle
Torkkola, Rosa; Pulkkinen, Riikka (2016)
Torkkola, Rosa
Pulkkinen, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516240
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa islamin kulttuuripiirteistä kertova sähköinen opas Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Foniatrian poliklinikan henkilökunnalle. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää hoitotyötä Foniatrian poliklinikalla kulttuurisensitiivisemmäksi. Oppaan tarkoituksena on tarjota tietoa islamin kulttuurista hoitohenkilökunnan käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin osana Laurea ammattikorkeakoulun Ohjaus hoitotyössä-hanketta.
Viitekehystä rajattiin yhdessä poliklinikan henkilökunnan kanssa. Aihe valittiin ajankohtaisuuden vuoksi sekä poliklinikan henkilökunnan toiveiden mukaisesti. Aiheen valintaa ja sen eettisyyttä perusteltiin lailla potilaan asemasta ja oikeuksista. Teoreettinen viitekehys rakentui rajatun aiheen ympärille sisältäen yleistä sekä tutkittua tietoa aiheesta. Opinnäytetyön eettisyyttä ja luotettavuutta arvioitiin toiminnallisen opinnäytetyön kriteereiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Powerpoint-ohjelmalla toteutettu sähköinen opas. Oppaaseen on kerätty tietoa islamin uskontoon liittyvistä uskomuksista, tavoista sekä käytänteistä. Opas on hoitotyön näkökulmasta kirjoitettu, mutta soveltuu kaikkien ammattialojen käyttöön. Henkilökunnalta kerätyn suullisen arvioinnin perusteella oppaan raakaversio muokattiin lopulliseen muotoon. Opas on tarkoitus julkaista HUS:in intranetissä, josta se on saatavilla henkilökunnan käyttöön.
Jatkossa aihetta voisi laajentaa tuottamalla lisää tutkimustietoa islaminuskoisen lapsipotilaan hoidosta. Myös uskontoon, kulttuuriin ja perhekäsitteeseen liittyvät tutkimukset auttavat kehittämään kulttuurisensitiivistä hoitotyötä. Jatkossa myös oppaan käytettävyyden tutkiminen hoitotyössä antaa mahdollisuuden arvioida oppaan hyödyllisyyttä. Tämän opinnäytetyön pohjalta oppaita voitaisiin toteuttaa myös muista uskonnoista ja kulttuureista.
Viitekehystä rajattiin yhdessä poliklinikan henkilökunnan kanssa. Aihe valittiin ajankohtaisuuden vuoksi sekä poliklinikan henkilökunnan toiveiden mukaisesti. Aiheen valintaa ja sen eettisyyttä perusteltiin lailla potilaan asemasta ja oikeuksista. Teoreettinen viitekehys rakentui rajatun aiheen ympärille sisältäen yleistä sekä tutkittua tietoa aiheesta. Opinnäytetyön eettisyyttä ja luotettavuutta arvioitiin toiminnallisen opinnäytetyön kriteereiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Powerpoint-ohjelmalla toteutettu sähköinen opas. Oppaaseen on kerätty tietoa islamin uskontoon liittyvistä uskomuksista, tavoista sekä käytänteistä. Opas on hoitotyön näkökulmasta kirjoitettu, mutta soveltuu kaikkien ammattialojen käyttöön. Henkilökunnalta kerätyn suullisen arvioinnin perusteella oppaan raakaversio muokattiin lopulliseen muotoon. Opas on tarkoitus julkaista HUS:in intranetissä, josta se on saatavilla henkilökunnan käyttöön.
Jatkossa aihetta voisi laajentaa tuottamalla lisää tutkimustietoa islaminuskoisen lapsipotilaan hoidosta. Myös uskontoon, kulttuuriin ja perhekäsitteeseen liittyvät tutkimukset auttavat kehittämään kulttuurisensitiivistä hoitotyötä. Jatkossa myös oppaan käytettävyyden tutkiminen hoitotyössä antaa mahdollisuuden arvioida oppaan hyödyllisyyttä. Tämän opinnäytetyön pohjalta oppaita voitaisiin toteuttaa myös muista uskonnoista ja kulttuureista.