Vikatikettijärjestelmän toteutus ja käyttöönotto
Heikkinen, Jussi (2016)
Heikkinen, Jussi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516238
Tiivistelmä
NaturVention Oy valmistaa älykkäitä viherseiniä. Toimeksiantaja tarvitsi helppokäyttöistä työtehtävien ja vikatikettien hallintajärjestelmää osaksi heidän omaa intranetpalveluaan. Tikettijärjestelmä tuli pääasiallisesti huoltoryhmän käyttöön, mutta myös kasvi-, kehitys- ja myyntiosastot ottivat sen osaksi toimintaansa. Järjestelmää käytetään sellaisten työtehtävien hallintaan, jotka eivät kuulu huoltoryhmän normaaleihin huolto- tai työtehtäviin. Tällaisia työtehtäviä ovat ainakin erilaisten sensorien vaihtaminen sekä kasvitaudeista ja ötököistä ilmoittaminen. Muille käyttäjille tiketit ovat tavallisia työtehtäviä. Tikettien hyöty on siinä, että kaikki työtehtävät ovat yhdessä paikassa, ja ne tulevat kuitatuiksi valmistuessaan. Käyttäjät tekevät tikettejä havaitessaan ongelmia tuotteissa tai työvälineissä. Seinien automaatio tekee tikettejä havaitessaan puutteita asetuksissa tai jos jokin sensori ei anna lukemaa.
Järjestelmän pohjana käytettiin osTicket-tikettijärjestelmää. NaturVention Oy:n valmiiseen ratkaisuun rakennettiin rajapinta, jonka kautta voitiin luoda tikettejä osTickettiin. Rajapintaan ohjelmoitiin mahdollisuus tikettien lukemiselle, kommentoimiselle, muokkaamiselle sekä varaamiselle. Tavoitteena oli se, että tiketoinnin toiminta intranetin kautta olisi niin sujuvaa, ettei käyttäjän tarvitsisi käyttää osTickettiä. Toteutuksessa käytettiin pääosin PHPohjelmointikieltä. Tikettirajapinta rakennettiin osaksi Laravelilla ohjelmoitua intranettiä. Käyttöliittymät tehtiin Bootstrapilla ja näkymiin lisättiin dynaamisuutta JavaScriptillä.
Toteutus oli toimiva ja se otettiin päivittäiseen käyttöön. Tikettijärjestelmään saatiin lisättyä kaikki toimeksiantajan vaatimat ominaisuudet. Tikettijärjestelmästä on tullut pääosin positiivista palautetta käyttäjiltä, joten käyttäjäkokemus on onnistunut.
Järjestelmän pohjana käytettiin osTicket-tikettijärjestelmää. NaturVention Oy:n valmiiseen ratkaisuun rakennettiin rajapinta, jonka kautta voitiin luoda tikettejä osTickettiin. Rajapintaan ohjelmoitiin mahdollisuus tikettien lukemiselle, kommentoimiselle, muokkaamiselle sekä varaamiselle. Tavoitteena oli se, että tiketoinnin toiminta intranetin kautta olisi niin sujuvaa, ettei käyttäjän tarvitsisi käyttää osTickettiä. Toteutuksessa käytettiin pääosin PHPohjelmointikieltä. Tikettirajapinta rakennettiin osaksi Laravelilla ohjelmoitua intranettiä. Käyttöliittymät tehtiin Bootstrapilla ja näkymiin lisättiin dynaamisuutta JavaScriptillä.
Toteutus oli toimiva ja se otettiin päivittäiseen käyttöön. Tikettijärjestelmään saatiin lisättyä kaikki toimeksiantajan vaatimat ominaisuudet. Tikettijärjestelmästä on tullut pääosin positiivista palautetta käyttäjiltä, joten käyttäjäkokemus on onnistunut.