Sosiaalisen median hyödyntäminen maataloustuottajilla
Pentti, Petteri (2016)
Pentti, Petteri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sosiaalisen median markkinointirat-kaisu toimeksiantajalle Tmi Mikko Pentti -yritykselle. Yritys on keskittynyt maatalouteen. Työn tavoitteeseen päästiin ja lopputuloksena syntyi Tmi Mikko Pentti -yrityksen oma Facebook-sivusto. Facebookissa toteutettiin myös markkinointikampanja, jonka avulla kerättiin uusia tykkääjiä sivustolle.
Työssä käytettiin menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka avulla haastateltiin henkilöitä, joilla oli maataloustausta ja kokemusta sosiaalisessa mediassa toimimisesta. Haastattelujen avulla saatiin paljon tietoa siitä millaisia asioita pitää ottaa huomioon, sosiaalisessa mediassa markkinoidessa. Tutkimustulosten perusteella Tmi Mikko Pentti -yrityksen sosiaalisen median työvälineeksi valittiin Facebook.
Työ sisältää teorian, tutkimustulokset ja käytännön osuudet. Teoriaosuudessa käydään läpi yleisimmät sosiaalisen median työvälineet ja erilaiset markkinointitavat. Teoriaosuudessa käytettiin sekä opinnäytetyön tekijän taitoja että sosiaalisen mediaan liittyvää kirjallisuutta. Tutkimustuloksissa kerrotaan, mitä haastatteluissa tuli ilmi, ja miten maatalous voisi hyödyntää sosiaalista mediaa paremmin. Käytännönosuudessa kerrotaan, miten Facebook-sivusto luotiin toimeksiantajalle, ja mitä vaiheita siinä oli.
Sosiaalisesta mediasta puhutaan paljon ja pelkästään Facebook toimiminen ei riitä. Tehokkaampaa on olla useammassa sosiaalisen median kanavassa samaan aikaan. Sosiaalisessa mediassa työskentelyä ei voi pelkästään oppia kirjallisuudesta. Parhaiten sitä oppii tekemällä ja kokemuksien kautta.
Työssä käytettiin menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka avulla haastateltiin henkilöitä, joilla oli maataloustausta ja kokemusta sosiaalisessa mediassa toimimisesta. Haastattelujen avulla saatiin paljon tietoa siitä millaisia asioita pitää ottaa huomioon, sosiaalisessa mediassa markkinoidessa. Tutkimustulosten perusteella Tmi Mikko Pentti -yrityksen sosiaalisen median työvälineeksi valittiin Facebook.
Työ sisältää teorian, tutkimustulokset ja käytännön osuudet. Teoriaosuudessa käydään läpi yleisimmät sosiaalisen median työvälineet ja erilaiset markkinointitavat. Teoriaosuudessa käytettiin sekä opinnäytetyön tekijän taitoja että sosiaalisen mediaan liittyvää kirjallisuutta. Tutkimustuloksissa kerrotaan, mitä haastatteluissa tuli ilmi, ja miten maatalous voisi hyödyntää sosiaalista mediaa paremmin. Käytännönosuudessa kerrotaan, miten Facebook-sivusto luotiin toimeksiantajalle, ja mitä vaiheita siinä oli.
Sosiaalisesta mediasta puhutaan paljon ja pelkästään Facebook toimiminen ei riitä. Tehokkaampaa on olla useammassa sosiaalisen median kanavassa samaan aikaan. Sosiaalisessa mediassa työskentelyä ei voi pelkästään oppia kirjallisuudesta. Parhaiten sitä oppii tekemällä ja kokemuksien kautta.