Mun juttu – meidän tulevaisuus – hanke: Nuorilta nuorille – suomalainen luontokulttuuri tutuksi : Pedagogiset menetelmät ja koulutuskokonaisuuden luominen ammatilliseen opetukseen
Happonen, Miia (2016)
Happonen, Miia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimiva koulutuskokonaisuus ja koulutuksen materiaalit opettajalle Suomen Urheiluopiston koulutukseen Nuorilta nuorille – Suomalainen luontokulttuuri tutuksi. Opinnäytetyö keskittyy pedagogisten menetelmien valintaan, niiden monipuoliseen käyttöön sekä kouluttajana toimimiseen ammatillisessa opetuksessa. Koulutus on osa Opetus- ja kulttuuriministeriön Mun juttu – Meidän tulevaisuus -hanketta. Työn tilaajina ovat Mun juttu – Meidän tulevaisuus -hanke sekä Suomen Urheiluopisto.
Opinnäytetyön teoriapohjana on opetukseen, opetusmenetelmiin sekä koulutuksen suunnitteluun tarkoitetut materiaalit. Päälähteinä teoriaan on käytetty Marja-Liisa Rauste Von Wrightin, Johan Von Wrightin ja Tiina Soinin Oppiminen ja koulutus (2003) sekä Ilpo Vuorisen Tuhat tapaa opettaa (2001).
Opinnäytetyön tuotoksena on koulutuskokonaisuus, jossa on käytetty erilaisia opetusperiaatteita ja -menetelmiä. Opetusperiaatteet ovat valittuja toimintatapoja ja prosesseja, joiden kautta oppilaan motivaatio säilytetään ja tulokset saavutetaan. Opetusmenetelmät valitaan sen mukaan, kuinka hyvin ne toteuttavat opetusperiaatteita. Opinnäytetyössä käytetty vaihtelevasti opetusperiaatteita, jotta opiskelijoiden tavoitteellinen oppiminen mahdollistettaisiin koulutuksen aikana sekä erilaisia sanallisia, kuvallisia, toiminnallisia ja draamallisia opetusmenetelmiä tukemaan opetusperiaatteita.
Koulutuksen luomisessa on tärkeää, että kouluttaja hallitsee keskeiset käsitteet opetusperiaatteista sekä opetusmenetelmistä. Tämän lisäksi kouluttajan tulee ymmärtää erilaisia menetelmiä, kuinka ne saadaan tukemaan toisiaan ja kuinka niitä pystyy soveltamaan moneen eri aiheeseen ja alaan. Kouluttajan täytyy olla tietoinen omista mukavuusrajoistaan ja kyetä puskemaan itseään näiden rajojen ulkopuolelle kehittyäkseen jatkossakin kouluttajana ja pitääkseen koulutukset opiskelijoille inspiroivina ja innostavina.
Opinnäytetyön tuotoksena oleva koulutuskokonaisuus rakentuu koulutussuunnitelmasta ja kouluttajalle tueksi -materiaaleista, joissa avataan koulutuksen kulku, opetusmenetelmien käytön ohjeista sekä tarvittavista materiaaleista.
Opinnäytetyön teoriapohjana on opetukseen, opetusmenetelmiin sekä koulutuksen suunnitteluun tarkoitetut materiaalit. Päälähteinä teoriaan on käytetty Marja-Liisa Rauste Von Wrightin, Johan Von Wrightin ja Tiina Soinin Oppiminen ja koulutus (2003) sekä Ilpo Vuorisen Tuhat tapaa opettaa (2001).
Opinnäytetyön tuotoksena on koulutuskokonaisuus, jossa on käytetty erilaisia opetusperiaatteita ja -menetelmiä. Opetusperiaatteet ovat valittuja toimintatapoja ja prosesseja, joiden kautta oppilaan motivaatio säilytetään ja tulokset saavutetaan. Opetusmenetelmät valitaan sen mukaan, kuinka hyvin ne toteuttavat opetusperiaatteita. Opinnäytetyössä käytetty vaihtelevasti opetusperiaatteita, jotta opiskelijoiden tavoitteellinen oppiminen mahdollistettaisiin koulutuksen aikana sekä erilaisia sanallisia, kuvallisia, toiminnallisia ja draamallisia opetusmenetelmiä tukemaan opetusperiaatteita.
Koulutuksen luomisessa on tärkeää, että kouluttaja hallitsee keskeiset käsitteet opetusperiaatteista sekä opetusmenetelmistä. Tämän lisäksi kouluttajan tulee ymmärtää erilaisia menetelmiä, kuinka ne saadaan tukemaan toisiaan ja kuinka niitä pystyy soveltamaan moneen eri aiheeseen ja alaan. Kouluttajan täytyy olla tietoinen omista mukavuusrajoistaan ja kyetä puskemaan itseään näiden rajojen ulkopuolelle kehittyäkseen jatkossakin kouluttajana ja pitääkseen koulutukset opiskelijoille inspiroivina ja innostavina.
Opinnäytetyön tuotoksena oleva koulutuskokonaisuus rakentuu koulutussuunnitelmasta ja kouluttajalle tueksi -materiaaleista, joissa avataan koulutuksen kulku, opetusmenetelmien käytön ohjeista sekä tarvittavista materiaaleista.