Lasten kokemuksia satuhieronnasta Oulun kaupungin päiväkodissa
Mustonen, Riikka; Hyvärinen, Marika; Mäki, Kaisa (2016)
Mustonen, Riikka
Hyvärinen, Marika
Mäki, Kaisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416138
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tekijät: Marika Hyvärinen, Riikka Mustonen ja Kaisa Mäki
Opinnäytetyön nimi: Lasten kokemuksia satuhieronnasta Oulun kaupungin päiväkodissa
Työn ohjaajat: Päivi Tervasoff ja Aira Vähärautio
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2016
Sivumäärä: 59 + 7 liitesivua
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla lasten kokemuksia satuhieronnasta eräässä Oulun kaupungin päiväkodissa, missä myös toteutettiin Oulu Sote Labs pilottitoiminnan leikkikerhoja. Päiväkodissa satuhieronta oli osa leikkikerhojen toimintaa. Tavoitteenamme on tuottaa tietoa lasten kokemuksista satuhieronnasta ja satuhieronnan käytännön toteutuksesta lasten näkökulmasta kaikille, jotka kyseistä menetelmää käyttävät tai ovat aikeissa käyttää.
Tietoperusta muodostuu satuhieronnan ja pilottitoiminnan keskeisten käsitteiden ympärille. Käsitteitä ovat sosioemotionaalisten taitojen ja leikkitaitojen kehitys sekä satuhieronta. Lisäksi käsitteinämme ovat satuhierontaan liittyvät itsetunto, kosketus, sadut ja mielikuvitus sekä läsnäolo ja lapsen suhteet.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, johon keräsimme aineiston teemahaastatteluilla sekä hyödynsimme lisäksi leikkikerhoista saatuja palautelomakkeita. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän (7) lasta, joista osan haastattelimme kaksi lasta kerrallaan ja osa oli haastattelussa yksin. Saadut aineistot litteroimme ja teemoitellen jaottelimme niissä esiintyvät aihealueet omiin ryhmiinsä.
Lasten kokemukset satuhieronnasta olivat pääosin positiivisia ja lapset kuvailivat satuhieronnan olleen kivaa ja rentouttavaa. Kuitenkin saimme myös eriäviä vastauksia, eivätkä lapset kaikissa olosuhteissa pitäneet satuhieronnasta. Lapsille oli jäänyt mieleen tiettyjä satuhierontoja, joita he nimesivät. Lapset kokivat pääosin myönteisesti sekä toisille tehdyn että itse saadun satuhieronnan. Osa lapsista piti enemmän aikuisen tekemästä satuhieronnasta ja osa taas lapsen tekemästä hieronnasta.
Opinnäytetyössämme saimme kerättyä lasten kokemuksia satuhieronnasta. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää uusia satuhierontasatuja ja -hetkiä suunniteltaessa.
Asiasanat: satuhieronta, varhaiskasvatus, sosioemotionaaliset taidot, leikkitaidot, lapsihaastattelu, lasten osallisuus
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tekijät: Marika Hyvärinen, Riikka Mustonen ja Kaisa Mäki
Opinnäytetyön nimi: Lasten kokemuksia satuhieronnasta Oulun kaupungin päiväkodissa
Työn ohjaajat: Päivi Tervasoff ja Aira Vähärautio
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2016
Sivumäärä: 59 + 7 liitesivua
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla lasten kokemuksia satuhieronnasta eräässä Oulun kaupungin päiväkodissa, missä myös toteutettiin Oulu Sote Labs pilottitoiminnan leikkikerhoja. Päiväkodissa satuhieronta oli osa leikkikerhojen toimintaa. Tavoitteenamme on tuottaa tietoa lasten kokemuksista satuhieronnasta ja satuhieronnan käytännön toteutuksesta lasten näkökulmasta kaikille, jotka kyseistä menetelmää käyttävät tai ovat aikeissa käyttää.
Tietoperusta muodostuu satuhieronnan ja pilottitoiminnan keskeisten käsitteiden ympärille. Käsitteitä ovat sosioemotionaalisten taitojen ja leikkitaitojen kehitys sekä satuhieronta. Lisäksi käsitteinämme ovat satuhierontaan liittyvät itsetunto, kosketus, sadut ja mielikuvitus sekä läsnäolo ja lapsen suhteet.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, johon keräsimme aineiston teemahaastatteluilla sekä hyödynsimme lisäksi leikkikerhoista saatuja palautelomakkeita. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän (7) lasta, joista osan haastattelimme kaksi lasta kerrallaan ja osa oli haastattelussa yksin. Saadut aineistot litteroimme ja teemoitellen jaottelimme niissä esiintyvät aihealueet omiin ryhmiinsä.
Lasten kokemukset satuhieronnasta olivat pääosin positiivisia ja lapset kuvailivat satuhieronnan olleen kivaa ja rentouttavaa. Kuitenkin saimme myös eriäviä vastauksia, eivätkä lapset kaikissa olosuhteissa pitäneet satuhieronnasta. Lapsille oli jäänyt mieleen tiettyjä satuhierontoja, joita he nimesivät. Lapset kokivat pääosin myönteisesti sekä toisille tehdyn että itse saadun satuhieronnan. Osa lapsista piti enemmän aikuisen tekemästä satuhieronnasta ja osa taas lapsen tekemästä hieronnasta.
Opinnäytetyössämme saimme kerättyä lasten kokemuksia satuhieronnasta. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää uusia satuhierontasatuja ja -hetkiä suunniteltaessa.
Asiasanat: satuhieronta, varhaiskasvatus, sosioemotionaaliset taidot, leikkitaidot, lapsihaastattelu, lasten osallisuus