Lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden seksuaaliterveystietämys
Kauppinen, Noora; Hellsten, Elina (2016)
Kauppinen, Noora
Hellsten, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden seksuaaliterveystietämyksen tasoa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, mistä opiskelijat haluavat tietoa ja keiden kanssa he haluavat keskustella seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu nuoren seksuaaliterveystietämyksestä, joka sisältää seksuaalisuuden ja sen kehittymisen, seksitaudit ja niiden ehkäisyn sekä raskauden ehkäisyn. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonhankinta tehtiin lomakekyselyllä. Kysely toteutettiin syyskuussa 2016 eräässä Etelä-Suomen lukiossa. Kyselyyn vastasi 46 lukion ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Aineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla.
Tämän tutkimuksen mukaan melkein kaikki opiskelijat tietävät, mistä kondomeja saa ostettua ja mihin niiden ehkäisyteho perustuu. Melkein kaikki vastaajat tiesivät kondomin olevan ainoa ehkäisyväline, joka suojaa seksitaudeilta. Lähes kaikki vastaajista tiesi tyttöjen kuukautisten alkamisen olevan merkki lisääntymiskyvystä. Suurin osa myös tiesi siemensyöksyjen olevan merkki pojan sukukypsyydestä. Lähes kaikki nuorista tiesi seksitautien voivan tarttua suojaamattomassa yhdynnässä, emätin- että anaaliyhdynnässä ja suuseksissä. Nuoret tiesivät melko hyvin seksitautien oireita, mutta hoito ja seksitautien myöhemmät seuraamukset eivät olleet hyvin tiedossa. Yli puolet vastaajista tiesi, että seksitaudit ja hiv-tartunta voivat olla oireettomia. Tytöt halusivat eniten tietoa seksitautien hoidosta ja pojat sukupuolielinten sairauksista. Tytöt halusivat vähiten tietoa naiseksi kasvamisesta ja pojat raskauden ehkäisystä ja mieheksi kasvamisesta. Seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista haluttiin keskustella seurustelukumppanin kanssa, kun taas opinto-ohjaajan kanssa ei haluttu keskustella lainkaan.
Tutkimustulosten perusteella jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä selvitys siitä, minkälainen seksuaalikasvatus vastaa lukion opiskelijoiden odotuksia ja toiveita. Seksuaaliterveyteen liittyvää opetusta tulisi kehittää molempia sukupuolia kiinnostavaksi. Seksuaaliterveystapahtumia voisi järjestää ainoastaan tytöille tai pojille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu nuoren seksuaaliterveystietämyksestä, joka sisältää seksuaalisuuden ja sen kehittymisen, seksitaudit ja niiden ehkäisyn sekä raskauden ehkäisyn. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonhankinta tehtiin lomakekyselyllä. Kysely toteutettiin syyskuussa 2016 eräässä Etelä-Suomen lukiossa. Kyselyyn vastasi 46 lukion ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Aineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla.
Tämän tutkimuksen mukaan melkein kaikki opiskelijat tietävät, mistä kondomeja saa ostettua ja mihin niiden ehkäisyteho perustuu. Melkein kaikki vastaajat tiesivät kondomin olevan ainoa ehkäisyväline, joka suojaa seksitaudeilta. Lähes kaikki vastaajista tiesi tyttöjen kuukautisten alkamisen olevan merkki lisääntymiskyvystä. Suurin osa myös tiesi siemensyöksyjen olevan merkki pojan sukukypsyydestä. Lähes kaikki nuorista tiesi seksitautien voivan tarttua suojaamattomassa yhdynnässä, emätin- että anaaliyhdynnässä ja suuseksissä. Nuoret tiesivät melko hyvin seksitautien oireita, mutta hoito ja seksitautien myöhemmät seuraamukset eivät olleet hyvin tiedossa. Yli puolet vastaajista tiesi, että seksitaudit ja hiv-tartunta voivat olla oireettomia. Tytöt halusivat eniten tietoa seksitautien hoidosta ja pojat sukupuolielinten sairauksista. Tytöt halusivat vähiten tietoa naiseksi kasvamisesta ja pojat raskauden ehkäisystä ja mieheksi kasvamisesta. Seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista haluttiin keskustella seurustelukumppanin kanssa, kun taas opinto-ohjaajan kanssa ei haluttu keskustella lainkaan.
Tutkimustulosten perusteella jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä selvitys siitä, minkälainen seksuaalikasvatus vastaa lukion opiskelijoiden odotuksia ja toiveita. Seksuaaliterveyteen liittyvää opetusta tulisi kehittää molempia sukupuolia kiinnostavaksi. Seksuaaliterveystapahtumia voisi järjestää ainoastaan tytöille tai pojille.