Matkalla–hankkeen merkitys maahanmuuttajanuorten osallisuuden vahvistamisessa
Tuominen, Netta (2016)
Tuominen, Netta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416116
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Plan International Suomen Matkalla-hankkeen kanssa, ja tavoitteena oli tuottaa arviointimateriaalia osana hankkeen vaikuttavuuden arviointia. Matkalla-hanke oli vuosina 2013-2016 toiminut maahanmuuttajanuorten ja heidän vanhempiensa kotouttamisprojekti, jonka päätavoitteena oli nuorten osallisuuden vahvistaminen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten hankkeeseen osallistuneet nuoret kertovat viettävänsä vapaa-aikaansa hanketyöskentelyn alussa ja lopussa, sekä miten tutkittavat arvioivat hankkeen hyödyllisyyttä oman tulevaisuutensa kannalta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa akkulturaatioprosessia, koulutuksen nivelvaiheita, projektin arviointia sekä kyselylomakkeen laatimista ja sen käyttämistä projekteissa. Tutkimuksen aineistona käytettiin lukuvuonna 2014-2015 kerättyjä kyselylomakkeita, jotka kerättiin nuorilta hanketyöskentelyn alussa ja lopussa. Aineistoa käsiteltiin sekä laadullisin että määrällisin menetelmin.
Tulosten mukaan osallistujat arvioivat Matkalla-hanketta erinomaisin arvosanoin. Lisäksi hanke oli ollut monelle vastaajalle positiivinen kokemus jonka avulla osallistujat olivat saaneet tukea arkeen, luotua sosiaalisia suhteita sekä saaneet onnistumisen kokemuksia. Täten Matkalla-hanke on osaltaan edistänyt nuorten osallisuutta ja kotoutumisprosessia. Kehittämistoimina ehdotettiin jatkossa saman kyselylomakkeen käyttöä monivuotisissa hankkeissa, jotta määrällistä tutkimusta olisi helpompaa toteuttaa. Opinnäytetyö osoittaa, että Matkalla-hankkeen toiminnalle ja sen tuottamalle tietotaidolle on tarvetta myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten hankkeeseen osallistuneet nuoret kertovat viettävänsä vapaa-aikaansa hanketyöskentelyn alussa ja lopussa, sekä miten tutkittavat arvioivat hankkeen hyödyllisyyttä oman tulevaisuutensa kannalta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa akkulturaatioprosessia, koulutuksen nivelvaiheita, projektin arviointia sekä kyselylomakkeen laatimista ja sen käyttämistä projekteissa. Tutkimuksen aineistona käytettiin lukuvuonna 2014-2015 kerättyjä kyselylomakkeita, jotka kerättiin nuorilta hanketyöskentelyn alussa ja lopussa. Aineistoa käsiteltiin sekä laadullisin että määrällisin menetelmin.
Tulosten mukaan osallistujat arvioivat Matkalla-hanketta erinomaisin arvosanoin. Lisäksi hanke oli ollut monelle vastaajalle positiivinen kokemus jonka avulla osallistujat olivat saaneet tukea arkeen, luotua sosiaalisia suhteita sekä saaneet onnistumisen kokemuksia. Täten Matkalla-hanke on osaltaan edistänyt nuorten osallisuutta ja kotoutumisprosessia. Kehittämistoimina ehdotettiin jatkossa saman kyselylomakkeen käyttöä monivuotisissa hankkeissa, jotta määrällistä tutkimusta olisi helpompaa toteuttaa. Opinnäytetyö osoittaa, että Matkalla-hankkeen toiminnalle ja sen tuottamalle tietotaidolle on tarvetta myös tulevaisuudessa.