Omatoimimatkailijan kuluttajansuoja Suomen lain mukaan
Hellman, Sami (2016)
Hellman, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316109
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii omatoimimatkailijan kuluttajansuojaa Suomen lain mukaan. Omatoimimatkailijan oikeudet perustuvat kolmeen eri asiaan: liikenteenharjoittajien itse määrittelemiin kuljetusehtoihin, kansalliseen lainsäädäntöön sekä ylikansalliseen EU-lainsäädäntöön.Opinnäytetyössä käsittellään näitä kaikkia tasoja painottaen EU-lainsäädäntöä.Opinnäytetyössä selvitetään, milloin kyseessä on Suomen lain mukaan valmismatka. Tämä tieto on oleellinen, sillä valmismatkoihin sovelletaan omaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyössä käsittellään neljää eri liikennemuotoa, jotka ovat lentoliikenne, linja-autoliikenne, rautatieliikenne sekä meri- ja sisävesiliikenne. Työ painottuu erityisesti käsittelemään lentoliikenteen kuluttajansuojaa. Opinnäytetyö tutkii sitä, milloin matkustaja on oikeutettu vahingonkorvauksiin liikenteenharjoittajalta ja toisaalta sitä, milloin tätä oikeutta ei ole.
Lisäksi opinnäytetyössä käsittellään niitä oikeussuojakeinoja, joihin matkustaja voi turvautua, kun hänen oikeuksiaan on loukattu. Matkustajalla on käytössään erilaisia maksuttomia oikeussuojakeinoja, kuten kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta, joihin kannattaa turvautua ennen asian viemistä tuomioistuimeen, sillä oikeudenkäyntikulut saattavat nousta hyvin suuriksi.
Matkustajien kuluttajansuoja on lukuisten EU-asetusten myötä korkealla tasolla, mutta ongelmana on, että matkustajat eivät tunne oikeuksiaan kovin hyvin, joten vain harva matkustaja saa hänelle kuuluvat korvaukset. Vaikka reklamaation tekisikin, on korvausten saaminen usein vaivalloista. Eri matkustusmuotojen välillä on suuria eroja matkustajille maksettavien korvausten määräytymisperusteissa. Esimerkiksi lentomatkustajille maksetaan kiinteä korvaus, kun taas muiden liikennevälineiden matkustajilla on tyytyminen tiettyyn
osuuteen lipun hinnasta.
Opinnäytetyössä käsittellään neljää eri liikennemuotoa, jotka ovat lentoliikenne, linja-autoliikenne, rautatieliikenne sekä meri- ja sisävesiliikenne. Työ painottuu erityisesti käsittelemään lentoliikenteen kuluttajansuojaa. Opinnäytetyö tutkii sitä, milloin matkustaja on oikeutettu vahingonkorvauksiin liikenteenharjoittajalta ja toisaalta sitä, milloin tätä oikeutta ei ole.
Lisäksi opinnäytetyössä käsittellään niitä oikeussuojakeinoja, joihin matkustaja voi turvautua, kun hänen oikeuksiaan on loukattu. Matkustajalla on käytössään erilaisia maksuttomia oikeussuojakeinoja, kuten kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta, joihin kannattaa turvautua ennen asian viemistä tuomioistuimeen, sillä oikeudenkäyntikulut saattavat nousta hyvin suuriksi.
Matkustajien kuluttajansuoja on lukuisten EU-asetusten myötä korkealla tasolla, mutta ongelmana on, että matkustajat eivät tunne oikeuksiaan kovin hyvin, joten vain harva matkustaja saa hänelle kuuluvat korvaukset. Vaikka reklamaation tekisikin, on korvausten saaminen usein vaivalloista. Eri matkustusmuotojen välillä on suuria eroja matkustajille maksettavien korvausten määräytymisperusteissa. Esimerkiksi lentomatkustajille maksetaan kiinteä korvaus, kun taas muiden liikennevälineiden matkustajilla on tyytyminen tiettyyn
osuuteen lipun hinnasta.