MPH Headgear Oy:n brändin kehittäminen
Häggman, Lauri; Mansikkamäki, Juuso (2016)
Häggman, Lauri
Mansikkamäki, Juuso
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111216086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111216086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Suomalaisen yrityksen MPH Headgearin brändin nykytilaa ja luoda kehityssuunnitelma jonka avulla yrityksen brändiä voitaisiin kehittää. MPH Headgear on päähineitä suunnitteleva, valmistava ja maahantuova B2B-yritys jonka tärkeimpiä asiakkaita ovat liikelahjatalot, tuotemerkit, vähittäiskauppa- ja tavarataloketjut sekä muut jälleenmyyjät.
MPH Headgearin brändin nykytilaa selvitettiin kahdella tutkimuksella. MPH Headgearin kolmelle työntekijälle toteutettiin laadullinen teemahaastattelu, jonka tavoitteena oli selvittää yrityksen oma käsitys brändin nykytilasta. Toinen tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselylomakkeena, joka lähetettiin sähköpostitse MPH Headgearin olemassa oleville asiakkaille.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy oman brändin analysointiin, toimivan brändin rakentamiseen, brändiuskollisuuden rakentamiseen ja tunnettuuden luomiseen.
Tekemällä kaksi erillistä tutkimusta haluttiin saada kokonaisvaltainen kuva MPH Headgearin nykytilasta. Yrityksen työntekijöiden ja sen asiakkaiden käsitykset brändistä olivat melko samankaltaiset. Sekä työntekijät että asiakkaat pitävät MPH Headgearin brändiä ammattitaitoisena ja luotettavana. Sekä työntekijät että asiakkaat pitivät suurimpana heikkoutena olematonta panostusta markkinointiin.
Tutkimusten pohjalta syntyi kehitysideoita, joilla MPH Headgearin brändiä voidaan kehittää. Iso puute MPH:n tuotteissa on se, että yrityksen logo ei näy loppukäyttäjälle. Muun muassa tähän pyritään tuomaan muutos jonka avulla yrityksen logo näkyisi päähineissä hienovaraisella ja tyylikkäällä tavalla. Tällä tavoin saatu näkyvyys olisi merkittävä hyöty MPH Headgearille ja sen avulla laadukasta ja asiantuntevaa brändiä saataisiin tuotua vahvemmin asiakkaiden tietoisuuteen.
MPH Headgear aloitti brändin kehitystyön jo tämän opinnäytetyöprosessin aikana. Jo ennen tämän työn valmistumista päähineisiin tuli uudet logot ja päähineiden sisälle ompeleet joissa on yrityksen nimi ja internetosoite. MPH Headgear on myös aloittanut aktiivisemmat toimet brändin näkyvyyden nostamiseksi ja asiakassuhteiden tiiviimmän ylläpidon parantamisen. Yritys osallistuu nykyisin alan messuille joissa on heidän tärkeää asiakaskuntaansa ja on aktivoittanut asiakassuhteidensa ylläpitoa.
MPH Headgear on myös avannut uuden Facebook-sivut, joiden käytännön toteutuksesta vastasi toinen Laurean opiskelija omassa opinnäytetyössään jossa keskityttiin MPH Headgearin sosiaalisen median kehittämiseen. MPH Headgear on pyrkinyt viemään brändiään kokonaisvaltaisesti eteenpäin tämän opinnäytetyön toimiessa sytykkeenä toiminnan kehittämiselle.
MPH Headgearin brändin nykytilaa selvitettiin kahdella tutkimuksella. MPH Headgearin kolmelle työntekijälle toteutettiin laadullinen teemahaastattelu, jonka tavoitteena oli selvittää yrityksen oma käsitys brändin nykytilasta. Toinen tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselylomakkeena, joka lähetettiin sähköpostitse MPH Headgearin olemassa oleville asiakkaille.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy oman brändin analysointiin, toimivan brändin rakentamiseen, brändiuskollisuuden rakentamiseen ja tunnettuuden luomiseen.
Tekemällä kaksi erillistä tutkimusta haluttiin saada kokonaisvaltainen kuva MPH Headgearin nykytilasta. Yrityksen työntekijöiden ja sen asiakkaiden käsitykset brändistä olivat melko samankaltaiset. Sekä työntekijät että asiakkaat pitävät MPH Headgearin brändiä ammattitaitoisena ja luotettavana. Sekä työntekijät että asiakkaat pitivät suurimpana heikkoutena olematonta panostusta markkinointiin.
Tutkimusten pohjalta syntyi kehitysideoita, joilla MPH Headgearin brändiä voidaan kehittää. Iso puute MPH:n tuotteissa on se, että yrityksen logo ei näy loppukäyttäjälle. Muun muassa tähän pyritään tuomaan muutos jonka avulla yrityksen logo näkyisi päähineissä hienovaraisella ja tyylikkäällä tavalla. Tällä tavoin saatu näkyvyys olisi merkittävä hyöty MPH Headgearille ja sen avulla laadukasta ja asiantuntevaa brändiä saataisiin tuotua vahvemmin asiakkaiden tietoisuuteen.
MPH Headgear aloitti brändin kehitystyön jo tämän opinnäytetyöprosessin aikana. Jo ennen tämän työn valmistumista päähineisiin tuli uudet logot ja päähineiden sisälle ompeleet joissa on yrityksen nimi ja internetosoite. MPH Headgear on myös aloittanut aktiivisemmat toimet brändin näkyvyyden nostamiseksi ja asiakassuhteiden tiiviimmän ylläpidon parantamisen. Yritys osallistuu nykyisin alan messuille joissa on heidän tärkeää asiakaskuntaansa ja on aktivoittanut asiakassuhteidensa ylläpitoa.
MPH Headgear on myös avannut uuden Facebook-sivut, joiden käytännön toteutuksesta vastasi toinen Laurean opiskelija omassa opinnäytetyössään jossa keskityttiin MPH Headgearin sosiaalisen median kehittämiseen. MPH Headgear on pyrkinyt viemään brändiään kokonaisvaltaisesti eteenpäin tämän opinnäytetyön toimiessa sytykkeenä toiminnan kehittämiselle.