Vanhemman vastuulla - sosiaalinen media lapsiperheessä
Kallio, Maria; Niskanen, Virva (2016)
Kallio, Maria
Niskanen, Virva
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111216072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111216072
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa 4.-5.-luokkalaisten lasten vanhemmille suunnattu sosiaalisen median tuokio. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Iisalmen Kirkonsalmen koulu. Opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalista mediaa lähinnä sen sosiaalisen luonteen näkökulmasta, sekä osana lasten arkea ja kasvatusta. Teoreettinen viitekehys muodostui sosiaalisesta mediasta, mediakasvatuksesta sekä vanhemman roolista mediakasvattajana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää ajatuksia sekä keskustelua sosiaalisesta mediasta osana lasten ja perheiden elämää. Keskusteluun nostettiin erilaisilla toiminnallisilla menetelmillä sosiaalisen median mahdollisuuksia ja uhkia. Vanhempien tietoisuutta lisäämällä tavoitteena oli parantaa kiusaamisen sekä sosiaalisen median muun väärinkäytön varhaista tunnistamista. Konkreettisilla toimintaohjeilla tavoitteena oli vähentää sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kiusaamista sekä ennaltaehkäistä lapsia joutumasta esimerkiksi rikosten uhreiksi sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutetun tuokion sisältö suunniteltiin aiempien tutkimusten ja teoriatiedon, sekä Iisalmen Kirkonsalmen koulun 4.—5.-luokkalaisten lasten vanhemmille toteutetun esikyselyn tulosten pohjalta. Tuokiossa käsiteltiin sosiaalista mediaa lasten käyttämänä, vanhemman roolia mediakasvattajana, sekä uusimpia sosiaalisen median sovelluksia. Tuokion onnistumista arvioitiin tuokioon osallistuneille suunnatulla palautelomakkeella.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen sekä toiminnallisen osuuden johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhempien on vaikea pysyä mukana sosiaalisen median kehityksessä. Tämän seurauksena heidän on haastavaa toimia mediakasvattajan roolissa sosiaalisessa mediassa. Vanhemmat tarvitsevat ohjausta ja käytännön neuvoja lasten opastamisessa sosiaalisen median turvalliseen käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää ajatuksia sekä keskustelua sosiaalisesta mediasta osana lasten ja perheiden elämää. Keskusteluun nostettiin erilaisilla toiminnallisilla menetelmillä sosiaalisen median mahdollisuuksia ja uhkia. Vanhempien tietoisuutta lisäämällä tavoitteena oli parantaa kiusaamisen sekä sosiaalisen median muun väärinkäytön varhaista tunnistamista. Konkreettisilla toimintaohjeilla tavoitteena oli vähentää sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kiusaamista sekä ennaltaehkäistä lapsia joutumasta esimerkiksi rikosten uhreiksi sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutetun tuokion sisältö suunniteltiin aiempien tutkimusten ja teoriatiedon, sekä Iisalmen Kirkonsalmen koulun 4.—5.-luokkalaisten lasten vanhemmille toteutetun esikyselyn tulosten pohjalta. Tuokiossa käsiteltiin sosiaalista mediaa lasten käyttämänä, vanhemman roolia mediakasvattajana, sekä uusimpia sosiaalisen median sovelluksia. Tuokion onnistumista arvioitiin tuokioon osallistuneille suunnatulla palautelomakkeella.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen sekä toiminnallisen osuuden johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhempien on vaikea pysyä mukana sosiaalisen median kehityksessä. Tämän seurauksena heidän on haastavaa toimia mediakasvattajan roolissa sosiaalisessa mediassa. Vanhemmat tarvitsevat ohjausta ja käytännön neuvoja lasten opastamisessa sosiaalisen median turvalliseen käyttöön.