Päivä lapsen silmin : Monimediainen kirja erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden vahvistamisessa
Siikanen, Ella (2016)
Siikanen, Ella
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116066
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään eteläsuomalaisen päiväkodin kanssa. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuutta voidaan tukea monimediaisen kirjan avulla. Varhaiskasvattajien haastattelujen tavoitteena oli selvittää heidän näkemyksiään osallisuudesta sekä tablettien käytöstä erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden tukemisessa.
Suurin osa työn teoriataustasta muodostui osallisuuteen liittyvistä käsitteistä, teorioista ja tutkijoiden näkemyksistä. Lisäksi teoreettisiin lähtökohtiin sisältyi varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja säädökset, mediakasvatus, dokumentointi sekä erityisen tuen tarve ja kielen kehityksen vaikeudet. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa kaksi erityistä tukea tarvitsevaa lasta saivat kuvata tabletilla päiväkotipäiväänsä. Saadusta materiaalista tehtiin monimediaiset kirjat. Lisäksi varhaiskasvattajia haastateltiin teemahaastattelun avulla. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Lapset kuvasivat mielellään tableteilla ja osallistuivat innoissaan monimediaisen kirjan tekemiseen. Tabletti erityistä tukea tarvitsevan lapsen käytössä tasavertaisti hänen suhdettaan muihin lapsiin ja toimi jo itsessään osallistavana. Monimediaiset kirjat auttoivat aikuisia kiinnittämään huomiota pieniin lapsille tärkeisiin asioihin. Haastatteluista ilmeni, että varhaiskasvattajat olivat hyvin perillä osallisuuteen liittyvästä teoriasta. Sen soveltamisessa käytäntöön oli ryhmien välillä eroja. Asioita oli viety jo jonkin verran käytäntöön, mutta toisaalta tietoa osallisuudesta tarvitaan lisää. Varhaiskasvattajat toivat haastatteluissa esille paljon ajatuksia erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden vahvistamisesta sekä tabletteja hyödyntäen että perinteisempien menetelmien avulla.
Suurin osa työn teoriataustasta muodostui osallisuuteen liittyvistä käsitteistä, teorioista ja tutkijoiden näkemyksistä. Lisäksi teoreettisiin lähtökohtiin sisältyi varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja säädökset, mediakasvatus, dokumentointi sekä erityisen tuen tarve ja kielen kehityksen vaikeudet. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa kaksi erityistä tukea tarvitsevaa lasta saivat kuvata tabletilla päiväkotipäiväänsä. Saadusta materiaalista tehtiin monimediaiset kirjat. Lisäksi varhaiskasvattajia haastateltiin teemahaastattelun avulla. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Lapset kuvasivat mielellään tableteilla ja osallistuivat innoissaan monimediaisen kirjan tekemiseen. Tabletti erityistä tukea tarvitsevan lapsen käytössä tasavertaisti hänen suhdettaan muihin lapsiin ja toimi jo itsessään osallistavana. Monimediaiset kirjat auttoivat aikuisia kiinnittämään huomiota pieniin lapsille tärkeisiin asioihin. Haastatteluista ilmeni, että varhaiskasvattajat olivat hyvin perillä osallisuuteen liittyvästä teoriasta. Sen soveltamisessa käytäntöön oli ryhmien välillä eroja. Asioita oli viety jo jonkin verran käytäntöön, mutta toisaalta tietoa osallisuudesta tarvitaan lisää. Varhaiskasvattajat toivat haastatteluissa esille paljon ajatuksia erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden vahvistamisesta sekä tabletteja hyödyntäen että perinteisempien menetelmien avulla.