Yksityisten sosiaalialan kotipalvelun tukipalvelutuottajien omavalvonnan ohjaus ja tuki
Nurmiainen, Sanna (2016)
Nurmiainen, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111016013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111016013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten sosiaalialan kotipalvelun tukipalvelutuottajien omavalvontaan tarvittavaa tukea sekä kehittää toimintamalli palvelutuottajien tukemiseksi yhdessä yksityisten palveluntuottajien, asiakkaiden sekä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena lisätään tietoisuutta omavalvonnasta sekä mahdollistetaan asiakkaille laadukkaita yksityisiä palveluita.
Aineisto kerättiin kyselyllä tukipalvelutuottajille (n=45) sekä Learning cafe- ryhmäkeskustelulla, johon osallistui 19 asiakasryhmän edustajaa, yksityistä palveluntuottajaa, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin esimiehiä sekä yritysneuvojia. Opinnäytetyön tuloksina korostui osallistujien toive saada omavalvontaan matalan kynnyksen ohjausta. Ohjausmahdollisuutta esittivät sekä palveluntuottajat että asiakkaat. Osallistujat kokivat omavalvonnan tärkeäksi asiaksi, josta kaivattiin lisätietoja. Omavalvonnan tukeminen ja palvelutuottajien ohjaaminen varmistavat asiakkaille laadukkaat palvelut, koska omavalvontasuunnitelma on laatulupaus. Toimintamalli omavalvonnan tukemiseksi tehtiin hyväksyttäväksi ja tämän jälkeen käyttöön otettavaksi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirille. Toimintamallissa palvelutuottajien valvontaan lisätään ohjaus, joka tapahtuu palvelutuottajan rekisteröitymisen jälkeen. Palvelutuottajien ohjaus olisi jatkossa aina tarpeen mukaista, myös asiakkaalta saapuneen palautteen jälkeen.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat palvelutuottajien tarvitsevan omavalvontasuunnitelman tekemiseen ja toteuttamiseen koulutusta ja malli-suunnitelmia sekä mahdollisuuden henkilökohtaisen ohjaukseen. Ohjausta antavan tulisi olla alansa asiantuntija, joka auttaa palveluntuottajaa sillä hetkellä kun palveluntuottajalla on tarve ohjaukselle.
Aineisto kerättiin kyselyllä tukipalvelutuottajille (n=45) sekä Learning cafe- ryhmäkeskustelulla, johon osallistui 19 asiakasryhmän edustajaa, yksityistä palveluntuottajaa, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin esimiehiä sekä yritysneuvojia. Opinnäytetyön tuloksina korostui osallistujien toive saada omavalvontaan matalan kynnyksen ohjausta. Ohjausmahdollisuutta esittivät sekä palveluntuottajat että asiakkaat. Osallistujat kokivat omavalvonnan tärkeäksi asiaksi, josta kaivattiin lisätietoja. Omavalvonnan tukeminen ja palvelutuottajien ohjaaminen varmistavat asiakkaille laadukkaat palvelut, koska omavalvontasuunnitelma on laatulupaus. Toimintamalli omavalvonnan tukemiseksi tehtiin hyväksyttäväksi ja tämän jälkeen käyttöön otettavaksi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirille. Toimintamallissa palvelutuottajien valvontaan lisätään ohjaus, joka tapahtuu palvelutuottajan rekisteröitymisen jälkeen. Palvelutuottajien ohjaus olisi jatkossa aina tarpeen mukaista, myös asiakkaalta saapuneen palautteen jälkeen.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat palvelutuottajien tarvitsevan omavalvontasuunnitelman tekemiseen ja toteuttamiseen koulutusta ja malli-suunnitelmia sekä mahdollisuuden henkilökohtaisen ohjaukseen. Ohjausta antavan tulisi olla alansa asiantuntija, joka auttaa palveluntuottajaa sillä hetkellä kun palveluntuottajalla on tarve ohjaukselle.