"Olen voinut puhua monelle ihmiselle" : Oppilaiden kokemuksia sosiaalisista suhteista koulussa
Mustajärvi, Jenni; Laakso, Katja (2016)
Mustajärvi, Jenni
Laakso, Katja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015994
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja tuoda näkyväksi oppilaiden omia kokemuksia sosiaalisista suhteista koulussa. Sosiaalisilla suhteilla tarkoitettiin tässä opinnäytetyössä oppilaiden välisiä keskusteluita sekä oppilaan ja koulun aikuisen välistä vuorovaikutusta.
Tutkimuksen teoriatausta muodostui kohderyhmän sosiaalisen kehityksen vaiheiden kuvaamisesta, sosiaalisista suhteista koulussa ja nuorta auttavan aikuisen roolista koulussa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimuksen kohderyhmänä oli erään eteläsuomalaisen peruskoulun kahdeksannen luokan oppilaita. Aineistonhankintamenetelmiä oli kaksi. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja learning cafe -menetelmää. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista selvisi, että oppilaat puhuvat koulussa vapaa-aikaan ja koulunkäyntiin liittyvistä asioista ystäviensä kanssa. Tutkimustulosten perusteella oppilaat tarvitsivat tukea koulunkäyntiin liittyviin asioihin ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen tukemiseen.
Johtopäätöksenä todettiin, että oppilaat voisivat hyötyä matalan kynnyksen auttajasta, jona voisi toimia koulussa työskentelevä sosionomi. Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin tutkia, miten uusi opetussuunnitelma ja sen mukaiset koulutilat vaikuttavat sosiaalisiin suhteisiin. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla koulusosionomin rooli uudessa koulussa.
Tutkimuksen teoriatausta muodostui kohderyhmän sosiaalisen kehityksen vaiheiden kuvaamisesta, sosiaalisista suhteista koulussa ja nuorta auttavan aikuisen roolista koulussa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimuksen kohderyhmänä oli erään eteläsuomalaisen peruskoulun kahdeksannen luokan oppilaita. Aineistonhankintamenetelmiä oli kaksi. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja learning cafe -menetelmää. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista selvisi, että oppilaat puhuvat koulussa vapaa-aikaan ja koulunkäyntiin liittyvistä asioista ystäviensä kanssa. Tutkimustulosten perusteella oppilaat tarvitsivat tukea koulunkäyntiin liittyviin asioihin ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen tukemiseen.
Johtopäätöksenä todettiin, että oppilaat voisivat hyötyä matalan kynnyksen auttajasta, jona voisi toimia koulussa työskentelevä sosionomi. Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin tutkia, miten uusi opetussuunnitelma ja sen mukaiset koulutilat vaikuttavat sosiaalisiin suhteisiin. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla koulusosionomin rooli uudessa koulussa.