Pienyrityksen omnichannel-markkinointi
Heikkilä, Tanja (2016)
Heikkilä, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015985
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia miten omnichannel-markkinointia voidaan soveltaa pienyrityksen toimin-taan. Idea työn aiheeseen syntyi Markkinointitoimisto Expressionin toimitusjohtajalta Päivi Salmiselta, mistä myöhemmin saatiin idea lähteä soveltamaan sitä Jyväskylässä toimivan Maru Second Handin toimintaan.
Omnichannel-markkinoinnilla tarkoitetaan yhtenäistettyä kokemusta yrityksen kanavien välillä, jolloin asiakkaan on helppo liikkua saumattomasti kanavasta toiseen. Aihe on relevantti, sillä suuri osa asiakkaan ostopolusta tapahtuu tällä hetkellä digitaalisissa kanavissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen keskiössä oli Kierrätyskesä 2016 –kampanjan kehittäminen omnichannel-markkinointikampanjaksi. Työn teoriaosuudessa eri lähteiden pohjalta määriteltiin omnichannel-markkinoinnin pääkohdat: asiakassegmentointi, asiakapolku ja webanalytiikka, jotka toimivat kampanjan suunnittelun ohjenuorina.
Työn eri vaiheisiin kuuluivat asiakaspolun suunnittelu, asiakkaille toteutettu kysely sekä kampanjan suunnitteleminen ja toteutus. Kierrätys Kesä 2016 –kampanja toteutettiin 13.-30.7.2016., ja siihen sisältyi sähköpostikampanja, erilaisia tarjouksia, kierrätystietouden jakamista asiakkaille, leimapassi sekä arvoitusboxi.
Kampanjan tuloksista voidaan päätellä, että toimenpiteissä onnistuttiin ainakin osittain ja niillä saatiin asiakkaita aktivoitumaan eri kanavissa sekä liikkumaan näiden välillä tehokkaammin.
Opinnäytetyössä onnistuttiin siis luomaan käsitys siitä, miten omnichannel-markkinointia voidaan soveltaa pienyrityksen toimintaan. Kuitenkin voidaan todeta, että omnichannel-markkinoinnin tulokset olisivat paremmin nähtävissä ja mitattavissa, jos sitä toteutettaisiin pidemmällä aikavälillä yhden kampanjan sijaan.
Omnichannel-markkinoinnilla tarkoitetaan yhtenäistettyä kokemusta yrityksen kanavien välillä, jolloin asiakkaan on helppo liikkua saumattomasti kanavasta toiseen. Aihe on relevantti, sillä suuri osa asiakkaan ostopolusta tapahtuu tällä hetkellä digitaalisissa kanavissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen keskiössä oli Kierrätyskesä 2016 –kampanjan kehittäminen omnichannel-markkinointikampanjaksi. Työn teoriaosuudessa eri lähteiden pohjalta määriteltiin omnichannel-markkinoinnin pääkohdat: asiakassegmentointi, asiakapolku ja webanalytiikka, jotka toimivat kampanjan suunnittelun ohjenuorina.
Työn eri vaiheisiin kuuluivat asiakaspolun suunnittelu, asiakkaille toteutettu kysely sekä kampanjan suunnitteleminen ja toteutus. Kierrätys Kesä 2016 –kampanja toteutettiin 13.-30.7.2016., ja siihen sisältyi sähköpostikampanja, erilaisia tarjouksia, kierrätystietouden jakamista asiakkaille, leimapassi sekä arvoitusboxi.
Kampanjan tuloksista voidaan päätellä, että toimenpiteissä onnistuttiin ainakin osittain ja niillä saatiin asiakkaita aktivoitumaan eri kanavissa sekä liikkumaan näiden välillä tehokkaammin.
Opinnäytetyössä onnistuttiin siis luomaan käsitys siitä, miten omnichannel-markkinointia voidaan soveltaa pienyrityksen toimintaan. Kuitenkin voidaan todeta, että omnichannel-markkinoinnin tulokset olisivat paremmin nähtävissä ja mitattavissa, jos sitä toteutettaisiin pidemmällä aikavälillä yhden kampanjan sijaan.