Minä vuorovaikuttajana ja vuorovaikutuksessa : - Opintokokonaisuuden toteutusprodukti
Vehviläinen, Jaana (2016)
Vehviläinen, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015982
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin vuorovaikutustaitojen syventävien opintojen tarpeellisuutta sosiaalialalla, pääpainopisteenä sanaton viestintä ja sen lukutaito sosiaalialan ammateissa. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, produktina, kolmen opintopisteen opintokokonaisuutena Kymenlaakson ammattikorkeakouluun yhteistyökumppanini kanssa. Opintokokonaisuus toteutettiin nuoriso- ja aikuisopiskelijoille avoimina valinnaisaineopintoina. Opintokokonaisuus oli avoin myös terveysalan opiskelijoille. Opiskelijaryhmä koostui seitsemästätoista opiskelijasta, joista neljä oli terveysalan opiskelijoita.
Opinnäytetyön, produktin, päämääränä oli tehdä näkyväksi sanattoman viestinnän vuorovaikutustaitojen sekä vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavien taustatekijöiden ja ilmiöiden tiedostamisen merkitys sosiaalialan ammateissa. Tarkoituksena oli myös selvittää palautekyselyn avulla syventävien vuorovaikutustaitojen tarpeellisuus sosiaalialan opinnoissa sekä tuottaa opintokokonaisuus, joka on siirrettävissä eri toimintaympäristöihin kehittämään sosiaalialan ammattilaisten tieto-taitoa omista vuorovaikutustaidoistaan.
Opinnäytetyön palautekysely on toteutettu kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty anonyymisti Webropol-kyselylomakkeella. Kvantitatiivinen kyselylomake sisälsi myös kvalitatiivisia laadullisia avoimia kysymyksiä muun muassa, miten onnistuimme toteuttamaan produktin opettajan rooleissa.
Palautekyselyn mukaan opiskelijat kokivat syventävien vuorovaikutustaitojen ja sanattoman viestinnän opintokokonaisuuden tarpeelliseksi sosiaalialan opinnoissa. Palautteiden mukaan produkti antoi heille vahvistavaa tieto-taitoa ammatin harjoittamiseen. Opiskelijat suosittelivat produktin kaltaista opetuskokonaisuutta integroitavaksi koulutussuunnitelmiin.
Opinnäytetyön, produktin, päämääränä oli tehdä näkyväksi sanattoman viestinnän vuorovaikutustaitojen sekä vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavien taustatekijöiden ja ilmiöiden tiedostamisen merkitys sosiaalialan ammateissa. Tarkoituksena oli myös selvittää palautekyselyn avulla syventävien vuorovaikutustaitojen tarpeellisuus sosiaalialan opinnoissa sekä tuottaa opintokokonaisuus, joka on siirrettävissä eri toimintaympäristöihin kehittämään sosiaalialan ammattilaisten tieto-taitoa omista vuorovaikutustaidoistaan.
Opinnäytetyön palautekysely on toteutettu kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty anonyymisti Webropol-kyselylomakkeella. Kvantitatiivinen kyselylomake sisälsi myös kvalitatiivisia laadullisia avoimia kysymyksiä muun muassa, miten onnistuimme toteuttamaan produktin opettajan rooleissa.
Palautekyselyn mukaan opiskelijat kokivat syventävien vuorovaikutustaitojen ja sanattoman viestinnän opintokokonaisuuden tarpeelliseksi sosiaalialan opinnoissa. Palautteiden mukaan produkti antoi heille vahvistavaa tieto-taitoa ammatin harjoittamiseen. Opiskelijat suosittelivat produktin kaltaista opetuskokonaisuutta integroitavaksi koulutussuunnitelmiin.