Riskit miehittämättömän aluksen operoinnissa
Antti, Äijälä (2015)
Antti, Äijälä
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015981
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on riskit miehittämättömän aluksen operoinnissa, ja työn toimeksiantaja on Rolls-Royce Oy Ab. Opinnäytetyössä esitellään miehittämättömyyden tulo alukselle ja kuinka tulevaisuudessa turvallisuus ja riskit sen vaikutuksesta muuttuvat ja kuinka niihin voidaan varautua.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja vika- ja vaikutusanalyysia. Haastateltavana oli Rolls-Roycen kehitysprojektipäällikkö Iiro Lindborg. Haastattelun aiheet noudattavat opinnäytetyön sisällysluetteloa. Opinnäytetyössä esitellään laillisia operoinnin edellytyksiä, operointiin tarvittavaa henkilöstä, välineistöä, hyötyjä ja säästöjä, varajärjestelmiä sekä hätätilannehallintaa.
Hätätilannehallinnan riskit ja ongelmat on jaoteltu 11 eri riskiin, joista vika- ja vaikutusanalyysin avulla on saatu jokaiselle riskille omat tasot. Vika- ja vaikutusanalyysi koottiin haastattelun, Rolls-Roycen tietojen ja miehittämättömän aluksen konseptia kehittelevien tahojen visioiden perusteella.
Vika- ja vaikutusanalyysin tulokset osoittavat, että järjestelmien redundanttisuus, teknologian kehitys, operatiivisen jatkuvuuden varmistaminen ja tulevan kokeman selvittäminen ovat keinoja, joilla miehittämättömän aluksen riskit saadaan minimoitua. Lisäksi ihmisten poisjäännin todettiin lisäävän turvallisuutta merenkulussa. Riskialtteimmiksi todettiin aistienvaraisten tuntemusten siirtäminen etävalvomoon, karttajärjestelmien ja paikanmäärityksen luotettavuus sekä tulevaisuuden verkkopiratismin uhka.
Tulokset ja päätelmät osoittavat, että itsenäisesti kulkeva ja etäoperointikeskuksesta valvottu alus on tulevaisuudessa mahdollinen, jos se toteutetaan tarpeeksi suurin investoinnein, harkituin ja testatuin kehitysvaihein sekä yhteistyön voimin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja vika- ja vaikutusanalyysia. Haastateltavana oli Rolls-Roycen kehitysprojektipäällikkö Iiro Lindborg. Haastattelun aiheet noudattavat opinnäytetyön sisällysluetteloa. Opinnäytetyössä esitellään laillisia operoinnin edellytyksiä, operointiin tarvittavaa henkilöstä, välineistöä, hyötyjä ja säästöjä, varajärjestelmiä sekä hätätilannehallintaa.
Hätätilannehallinnan riskit ja ongelmat on jaoteltu 11 eri riskiin, joista vika- ja vaikutusanalyysin avulla on saatu jokaiselle riskille omat tasot. Vika- ja vaikutusanalyysi koottiin haastattelun, Rolls-Roycen tietojen ja miehittämättömän aluksen konseptia kehittelevien tahojen visioiden perusteella.
Vika- ja vaikutusanalyysin tulokset osoittavat, että järjestelmien redundanttisuus, teknologian kehitys, operatiivisen jatkuvuuden varmistaminen ja tulevan kokeman selvittäminen ovat keinoja, joilla miehittämättömän aluksen riskit saadaan minimoitua. Lisäksi ihmisten poisjäännin todettiin lisäävän turvallisuutta merenkulussa. Riskialtteimmiksi todettiin aistienvaraisten tuntemusten siirtäminen etävalvomoon, karttajärjestelmien ja paikanmäärityksen luotettavuus sekä tulevaisuuden verkkopiratismin uhka.
Tulokset ja päätelmät osoittavat, että itsenäisesti kulkeva ja etäoperointikeskuksesta valvottu alus on tulevaisuudessa mahdollinen, jos se toteutetaan tarpeeksi suurin investoinnein, harkituin ja testatuin kehitysvaihein sekä yhteistyön voimin.