Y-sukupolven ajatukset työelämästä: Motivointi ja sitouttaminen
Nikkilä, Henni (2016)
Nikkilä, Henni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015978
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona finanssi-ja vakuutusalalla toimivalle organisaatiolle. Kohdeorganisaatiolla on tarve selvittää miten Y-sukupolvi (1980–1990-luvulla syntyneet henkilöt) motivoituvat ja miten heidät saadaan sitoutettua työpaikkaan.
Y-sukupolvi eli niin sanottu nouseva sukupolvi eroaa aiemmista sukupolvista siinä, että he ovat tavallisesti teknologian kasvatteja, sosiaalisesti verkostoituneita ja tasavertaisten oikeuksien puolestapuhujia. Y-sukupolvi arvostaa mielenkiintoisten työtehtävien ja mukavien kollegoiden lisäksi myös hyvää esimiestä. Y-sukupolvi tulee olemaan vuoteen 2020 mennessä suurin ikäluokka työrintamalla ja juuri tästä syystä yritysten on oltava tietoisia siitä, mitä tämä ikäluokka työltään toivoo.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Y-sukupolven ajatuksia työelämästä ja saada lisätietoa siitä mikä motivoi heitä ja kuinka heidät saadaan sitoutettua työpaikkaan. Aluksi opinnäytetyöntekijä keräsi tietoa Y-sukupolvesta ja muodosti näin oman käsityksensä tutkimuksen kohteena olevasta ryhmästä. Tämän jälkeen suoritettiin ryhmähaastattelut Y-sukupolven edustajille toimeksiantajaryityksessä.
Ryhmähaastatteluissa erottui neljä teemaa, joihin Y-sukupolvi toivoi parannusta. Kehityskohteet olivat palkitseminen, työajat, palautteenanto sekä viestintä. Kohdeorganisaatio valitsi näistä teemoista palautteenannon- ja vastaanottamisen kehittämisen.
Työn toiminnallisena osana opinnäytetyöntekijä organisoi palautteenannon- ja vastaanottamisen koulutuksen, joka oli avoin koko henkilöstölle. Tilaisuudessa käytiin läpi palautteen merkitystä työpaikalla, keskusteltiin positiivisen ja rakentavan palautteen malleista ja eri menetelmistä antaa palautetta.
Koulutuksen osallistujille lähetettiin kuukausi koulutuksen jälkeen kysely, jossa haluttiin selvittää mitä vaikutuksia tilaisuudella oli ollut. Osa osallistujista oli koulutuksen jälkeen antanut enemmän palautetta ja kaikki vastaajat pitivät tilaisuutta hyödyllisenä. Toiveena on, että seuraavana askeleena kohdeorganisaatio luo yritykseen uudenlaisen palautekulttuurin, joka lisää sekä työssä viihtymistä, että motivoi työntekijöitä parhaaseen suoritukseen.
Y-sukupolvi eli niin sanottu nouseva sukupolvi eroaa aiemmista sukupolvista siinä, että he ovat tavallisesti teknologian kasvatteja, sosiaalisesti verkostoituneita ja tasavertaisten oikeuksien puolestapuhujia. Y-sukupolvi arvostaa mielenkiintoisten työtehtävien ja mukavien kollegoiden lisäksi myös hyvää esimiestä. Y-sukupolvi tulee olemaan vuoteen 2020 mennessä suurin ikäluokka työrintamalla ja juuri tästä syystä yritysten on oltava tietoisia siitä, mitä tämä ikäluokka työltään toivoo.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Y-sukupolven ajatuksia työelämästä ja saada lisätietoa siitä mikä motivoi heitä ja kuinka heidät saadaan sitoutettua työpaikkaan. Aluksi opinnäytetyöntekijä keräsi tietoa Y-sukupolvesta ja muodosti näin oman käsityksensä tutkimuksen kohteena olevasta ryhmästä. Tämän jälkeen suoritettiin ryhmähaastattelut Y-sukupolven edustajille toimeksiantajaryityksessä.
Ryhmähaastatteluissa erottui neljä teemaa, joihin Y-sukupolvi toivoi parannusta. Kehityskohteet olivat palkitseminen, työajat, palautteenanto sekä viestintä. Kohdeorganisaatio valitsi näistä teemoista palautteenannon- ja vastaanottamisen kehittämisen.
Työn toiminnallisena osana opinnäytetyöntekijä organisoi palautteenannon- ja vastaanottamisen koulutuksen, joka oli avoin koko henkilöstölle. Tilaisuudessa käytiin läpi palautteen merkitystä työpaikalla, keskusteltiin positiivisen ja rakentavan palautteen malleista ja eri menetelmistä antaa palautetta.
Koulutuksen osallistujille lähetettiin kuukausi koulutuksen jälkeen kysely, jossa haluttiin selvittää mitä vaikutuksia tilaisuudella oli ollut. Osa osallistujista oli koulutuksen jälkeen antanut enemmän palautetta ja kaikki vastaajat pitivät tilaisuutta hyödyllisenä. Toiveena on, että seuraavana askeleena kohdeorganisaatio luo yritykseen uudenlaisen palautekulttuurin, joka lisää sekä työssä viihtymistä, että motivoi työntekijöitä parhaaseen suoritukseen.