Etätyökäytäntöjen kehittäminen Hansel Oy:ssä
Viljamaa, Sanna (2016)
Viljamaa, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015968
Tiivistelmä
Työelämän kehittyessä ja muuttuessa myös työnteon muodot ja työtavat ovat muuttuneet tehostamaan työn tuottavuutta. Vaikka muutokset voivat tuoda mukanaan myös haasteita työn organisoinnille ja johtamiselle, voidaan joustavilla työn muodoilla kasvattaa työhyvin-vointia sekä sitouttaa henkilöstöä. Hansel Oy:ssä on tehty etätyöitä jo useita vuosia, mutta nykyisten käytäntöjen kehittämiselle on tunnistettu tarve.
Opinnäytetyönä tutkittiin etätyökäytäntöjen kehittämistarpeita Hansel Oy:n henkilöstön näkökulmasta. Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli löytää selkeät kehityskohteet etätyökäytännöille. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, miten usein työntekijät haluaisivat työskennellä etänä, miten nykyiset etätyökäytännöt työyhteisössä koetaan, miten etätyömahdollisuuden nähdään vaikuttavan työhyvinvointiin sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia etätyö voi tuoda. Tutkimuksen pääkysymys oli: miten henkilöstö toivoo etätyökäytäntöjä kehitettävän.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena koko henkilöstölle Webropol-kyselytyökalun avulla. Vakioitu kyselylomake mahdollisti kokonaiskäsityksen muodostamisen henkilöstön tarpeista. Kyselyn avulla selvitettiin, miten nykyiset etätyökäytännöt koetaan, mihin tekijöihin kehitystä toivotaan ja mitä kehitystyössä tulisi huomioida, jotta mahdolliset haasteet vältetään. 5-portaisen Likertin asteikon lisäksi kyselyssä käytettiin valinta- ja monivalintakysymyksiä. Kysely toteutettiin 2016 lokakuussa ja kyselyn vastausprosentti oli 79 prosenttia.
Tutkimustulosten perusteella Hansel Oy:n henkilöstö kokee etätyökäytäntöjen tarvitsevan kehittämistä. Henkilöstö kokee tutkimuksen mukaan tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi byrokraattisuuden vähentämisen, luottamuksen kasvattamisen sekä vapaamman mahdollisuuden valita itse missä ja milloin työskentelee. Kaikki kolme kehittämiskohdetta ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Henkilöstö kokee, että luvan anominen etätyöhön on byrokraattista ja vähentää mahdollisuutta vaikuttaa itse työaikoihin ja -paikkoihin. Jotta byrokratiaa voitaisiin vähentää, olisi luvan anomisesta luovuttava. Luottamus rakentuu monista tekijöistä, mutta voi osaltaan olla myös sidoksissa etätyökäytäntöjen byrokratiaan, jolloin luvan anomisesta luopumalla voidaan lisäksi kasvattaa luottamuksen tunnetta. Myös mahdollisuudet valita vapaammin missä ja milloin työskentelee paranevat, mikäli luvan anomisesta luovutaan.
Opinnäytetyönä tutkittiin etätyökäytäntöjen kehittämistarpeita Hansel Oy:n henkilöstön näkökulmasta. Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli löytää selkeät kehityskohteet etätyökäytännöille. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, miten usein työntekijät haluaisivat työskennellä etänä, miten nykyiset etätyökäytännöt työyhteisössä koetaan, miten etätyömahdollisuuden nähdään vaikuttavan työhyvinvointiin sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia etätyö voi tuoda. Tutkimuksen pääkysymys oli: miten henkilöstö toivoo etätyökäytäntöjä kehitettävän.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena koko henkilöstölle Webropol-kyselytyökalun avulla. Vakioitu kyselylomake mahdollisti kokonaiskäsityksen muodostamisen henkilöstön tarpeista. Kyselyn avulla selvitettiin, miten nykyiset etätyökäytännöt koetaan, mihin tekijöihin kehitystä toivotaan ja mitä kehitystyössä tulisi huomioida, jotta mahdolliset haasteet vältetään. 5-portaisen Likertin asteikon lisäksi kyselyssä käytettiin valinta- ja monivalintakysymyksiä. Kysely toteutettiin 2016 lokakuussa ja kyselyn vastausprosentti oli 79 prosenttia.
Tutkimustulosten perusteella Hansel Oy:n henkilöstö kokee etätyökäytäntöjen tarvitsevan kehittämistä. Henkilöstö kokee tutkimuksen mukaan tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi byrokraattisuuden vähentämisen, luottamuksen kasvattamisen sekä vapaamman mahdollisuuden valita itse missä ja milloin työskentelee. Kaikki kolme kehittämiskohdetta ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Henkilöstö kokee, että luvan anominen etätyöhön on byrokraattista ja vähentää mahdollisuutta vaikuttaa itse työaikoihin ja -paikkoihin. Jotta byrokratiaa voitaisiin vähentää, olisi luvan anomisesta luovuttava. Luottamus rakentuu monista tekijöistä, mutta voi osaltaan olla myös sidoksissa etätyökäytäntöjen byrokratiaan, jolloin luvan anomisesta luopumalla voidaan lisäksi kasvattaa luottamuksen tunnetta. Myös mahdollisuudet valita vapaammin missä ja milloin työskentelee paranevat, mikäli luvan anomisesta luovutaan.