Eri tuoteryhmien kannattavuuden selvittäminen case yrityksessä
Aarinen, Jonna (2016)
Aarinen, Jonna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää case yrityksen tuoteryhmien kannattavuutta. Case yritys on Satakunnassa toimiva päivittäistavarakauppa ja haasteena on ollut kustannusten jakaminen eri tuoteryhmille. Tutkimusongelmina oli tuoteryhmien kannattavuuden selvittämisen lisäksi, miettiä keinoja kannattavuuden mittaamiseen ja selvittää keinoja miten tuotot ja kustannukset kohdistetaan tuoteryhmille.
Tutkimus alkoi teoriaosuudesta, jossa käsiteltiin kolmea päälukua. Ensin selvitettiin mitä ovat tuotot ja kustannukset. Kustannuksissa päästiin syvemmälle tutustumaan kustannuskäsitteisiin ja kustannusten jakamista eri lajeihin. Kun kustannus oli käsitteenä tuttu, niin edettiin kustannuslaskentaan. Kustannuslaskennassa tutustuttiin kustannuslajilaskentaan, kustannuspaikkalaskentaan sekä suoritekohtaiseen laskentaan. Lopuksi kerrottiin kannattavuudesta, katetuottolaskelmasta ja sen tunnusluvuista.
Teoriaosuuden jälkeen tuli empiirinen osuus, jossa case yrityksen tuoteryhmin tutustuttiin ja selviteltiin tuottoja ja kustannuksia. Tutkimusaineiston vajallisuuden vuoksi tutkimustulokset jäivät arvioiden varaan. Lopussa pohdittiin tutkimuksen onnistumista ja mahdollisia jatkotutkimuskohteita.
Tutkimus alkoi teoriaosuudesta, jossa käsiteltiin kolmea päälukua. Ensin selvitettiin mitä ovat tuotot ja kustannukset. Kustannuksissa päästiin syvemmälle tutustumaan kustannuskäsitteisiin ja kustannusten jakamista eri lajeihin. Kun kustannus oli käsitteenä tuttu, niin edettiin kustannuslaskentaan. Kustannuslaskennassa tutustuttiin kustannuslajilaskentaan, kustannuspaikkalaskentaan sekä suoritekohtaiseen laskentaan. Lopuksi kerrottiin kannattavuudesta, katetuottolaskelmasta ja sen tunnusluvuista.
Teoriaosuuden jälkeen tuli empiirinen osuus, jossa case yrityksen tuoteryhmin tutustuttiin ja selviteltiin tuottoja ja kustannuksia. Tutkimusaineiston vajallisuuden vuoksi tutkimustulokset jäivät arvioiden varaan. Lopussa pohdittiin tutkimuksen onnistumista ja mahdollisia jatkotutkimuskohteita.