”Suru on sininen” : Tunteisiin ja niiden hallintaan keskittyvän kurssin suunnittelu ja toteutus erityisopiskelijoille
Lähteenmäki, Kaisu (2016)
Lähteenmäki, Kaisu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915947
Tiivistelmä
Tunnetaitojen merkitykseen on alettu kehittää yhä enemmän huomiota koulumaailmassa. Useiden tutkimusten mukaan käyttäytymisvaikeuksia ja tunne-elämän haasteita omaavat oppilaat hyötyvät tunne- ja itsesäätelytaitojen opetuksesta. Monille erityisopiskelijoille hallitsemattomat tunteet aiheuttavat päivittäin haasteita arkielämässä ja erityisesti vuorovaikutustilanteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa helposti erilaisille erityisopiskelijaryhmille muokattavissa oleva tunnetaitokurssi. Toimeksiantajana oli Keskuspuiston ammattiopisto ja kohderyhmänä valikoitujen TELMA (Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus) -ryhmien opiskelijoita.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Sen keskiössä on kurssi, jota on avattu oppimispäiväkirjan muodossa. Tietoperustassa kerrotaan tunteista osana kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä perustellaan kurssilla käytettyjä menetelmiä juuri tätä kohderyhmää silmällä pitäen. Tietoperustaan sisältyy myös kappale, jossa syvennytään ryhmien toimintaan ja hyvään ohjaajuuteen.
Kurssi toteutui syksyllä 2016 käsittäen yhteensä kahdeksan opetuskertaa. Kurssin lähestymistapa oli pitkälle kehollinen. Menetelminä käytettiin hengitys- ja rentoutusharjoituksia, vuorovaikutusharjoituksia, luovia menetelmiä sekä ohjattua keskustelua. Opetus oli monikanavaista ja strukturoitua ja siinä huomioitiin juuri kyseisen ryhmän erityistarpeet.
Kurssin arviointiin sisältyivät oppimispäiväkirjan reflektion lisäksi opiskelijoille tehty kysely sekä vapaamuotoiset opettajilta ja ohjaajilta kerätyt palautteet. Arviointien pohjalta voidaan todeta, että kurssilla käytetyt menetelmät ja aiheet sopivat hyvin juuri tälle kohderyhmälle, ja että kurssi on helposti sovellettavissa erilaisten erityisryhmien tarpeisiin. Jatkossa on hyvä miettiä, miten kurssisisällön voisi sitoa aktiivisemmin koulun arkeen, jotta kurssilla opittuja harjoitteita voitaisiin vielä paremmin hyödyntää arkipäivän haasteellisissa tilanteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa helposti erilaisille erityisopiskelijaryhmille muokattavissa oleva tunnetaitokurssi. Toimeksiantajana oli Keskuspuiston ammattiopisto ja kohderyhmänä valikoitujen TELMA (Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus) -ryhmien opiskelijoita.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Sen keskiössä on kurssi, jota on avattu oppimispäiväkirjan muodossa. Tietoperustassa kerrotaan tunteista osana kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä perustellaan kurssilla käytettyjä menetelmiä juuri tätä kohderyhmää silmällä pitäen. Tietoperustaan sisältyy myös kappale, jossa syvennytään ryhmien toimintaan ja hyvään ohjaajuuteen.
Kurssi toteutui syksyllä 2016 käsittäen yhteensä kahdeksan opetuskertaa. Kurssin lähestymistapa oli pitkälle kehollinen. Menetelminä käytettiin hengitys- ja rentoutusharjoituksia, vuorovaikutusharjoituksia, luovia menetelmiä sekä ohjattua keskustelua. Opetus oli monikanavaista ja strukturoitua ja siinä huomioitiin juuri kyseisen ryhmän erityistarpeet.
Kurssin arviointiin sisältyivät oppimispäiväkirjan reflektion lisäksi opiskelijoille tehty kysely sekä vapaamuotoiset opettajilta ja ohjaajilta kerätyt palautteet. Arviointien pohjalta voidaan todeta, että kurssilla käytetyt menetelmät ja aiheet sopivat hyvin juuri tälle kohderyhmälle, ja että kurssi on helposti sovellettavissa erilaisten erityisryhmien tarpeisiin. Jatkossa on hyvä miettiä, miten kurssisisällön voisi sitoa aktiivisemmin koulun arkeen, jotta kurssilla opittuja harjoitteita voitaisiin vielä paremmin hyödyntää arkipäivän haasteellisissa tilanteissa.