"Me annetaan kaikkien kukkien kukkia" : Varhaiskasvattajien näkemyksiä satakielipedagogiikan toteuttamisesta integroidussa erityisryhmässä
Palmroos, Milja; Airio, Elina (2016)
Palmroos, Milja
Airio, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915925
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvattajilla on satakielipedagogiikan toteuttamisesta integroidussa erityisryhmässä. Tavoitteena oli tuoda esiin toimivia käytänteitä satakielipedagogiikan toteuttamisesta sekä aikaansaada keskustelua mahdollisista kehittämiskohteista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Oleellinen osa teoreettista viitekehystä oli Reggio Emilia -pedagogiikka ja siihen pohjautuva satakielipedagogiikka. Lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin työn kontekstia – varhaiskasvatusta, erityisvarhaiskasvatusta sekä integroitua erityisryhmää. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kuului myös sosiaalipedagoginen orientaatio, osallisuus varhaiskasvatuksessa, lapsilähtöisyys sekä pedagoginen dokumentointi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin yksilö- ja ryhmähaastatteluissa. Yksilöhaastattelut olivat teemahaastatteluja. Ryhmähaastattelu toteutettiin ennakointidialogia soveltaen. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvattajaa erään eteläsuomalaisen päiväkodin integroidusta erityisryhmästä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen teemahaastattelun teemoja.
Keskeisimpänä tutkimustuloksena voitiin todeta, että päiväkodin satakielipedagogiikkaa toteutetaan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti. Tulosten mukaan lasten osallisuus ja yksilöllinen huomiointi toteutui tutkimukseen osallistuneessa ryhmässä hyvin. Lapsilähtöinen teematyöskentely oli luonnollinen osa tutkimukseen osallistuneen ryhmän arkea. Pääasiallisena kehittämiskohteena oli pedagogisen dokumentoinnin omaksuminen osaksi jokapäiväistä arkea. Satakielipedagogiikkaa ei nähty uutena toimintatapana, vaan uutena nimenä vanhoille käytännöille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Oleellinen osa teoreettista viitekehystä oli Reggio Emilia -pedagogiikka ja siihen pohjautuva satakielipedagogiikka. Lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin työn kontekstia – varhaiskasvatusta, erityisvarhaiskasvatusta sekä integroitua erityisryhmää. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kuului myös sosiaalipedagoginen orientaatio, osallisuus varhaiskasvatuksessa, lapsilähtöisyys sekä pedagoginen dokumentointi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin yksilö- ja ryhmähaastatteluissa. Yksilöhaastattelut olivat teemahaastatteluja. Ryhmähaastattelu toteutettiin ennakointidialogia soveltaen. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvattajaa erään eteläsuomalaisen päiväkodin integroidusta erityisryhmästä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen teemahaastattelun teemoja.
Keskeisimpänä tutkimustuloksena voitiin todeta, että päiväkodin satakielipedagogiikkaa toteutetaan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti. Tulosten mukaan lasten osallisuus ja yksilöllinen huomiointi toteutui tutkimukseen osallistuneessa ryhmässä hyvin. Lapsilähtöinen teematyöskentely oli luonnollinen osa tutkimukseen osallistuneen ryhmän arkea. Pääasiallisena kehittämiskohteena oli pedagogisen dokumentoinnin omaksuminen osaksi jokapäiväistä arkea. Satakielipedagogiikkaa ei nähty uutena toimintatapana, vaan uutena nimenä vanhoille käytännöille.