Megatrendien huomioiminen muoviteollisuuden yrityksien strategioissa
Raatikainen, Sami (2016)
Raatikainen, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815884
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on empiirinen tutkimus yritys X:lle. Tavoitteena oli selvittää viiden muoviteollisuusyrityksen kolmikanta-ajattelua, johon kuuluvat trendit – strategia – yritysvastuu. Tutkimuskysymyksenä oli, havaitsevatko suomalaiset muoviteollisuuden yritykset megatrendejä, minkälaisia trendejä ja millä tavalla. Tutkimuksessa selvitettiin myös yrityksien mielipiteitä yritysvastuusta sekä sen viestinnästä sidosryhmille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia empiirisen tutkimuksen avulla analyysi muoviteollisuusalalla havaittavista trendeistä sekä trendien tuomista liiketoimintamahdollisuuksista toimeksiantaja yritys X:lle. Tutkimuksen tiedon keruu toteutettiin haastatteluina, joissa keskityttiin yrityksien toimitusjohtajiin tai muihin yrityksissä työskenteleviin henkilöihin, joilla oli riittävä tieto aiheesta. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina.
Toimeksiantaja saa tietoa muoviteollisuuden toimialasta sekä siitä, miten muoviteollisuuden yritykset suhtautuvat strategiseen suunnittelutyöhön megatrendien, yritysvastuun sekä vastuullisuustyön avulla. Tämä vuorostaan luo toimeksiantajalle kuvan siitä, minkälaisia mahdollisuuksia yritysvastuun parissa työskentelystä muoviteollisuuden alalta voisi löytyä. Empiirisen tutkimuksen kohteena oli viisi muoviteollisuuden yritystä, jotka kaikki kuuluvat Muoviteollisuus ry järjestöön. Haastateltavat henkilöt olivat yrityksien toimitusjohtajia tai muita aihepiiristä vastaavia henkilöitä yrityksessä.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että valitut muoviteollisuuden yritykset havaitsivat olennaisimpia, omaa toimialaa koskevia trendejä, kuten kiertotaloutta, ympäristöä, tuotesuunnittelua ja tuotteiden elinkaareen liittyviä trendejä, hyvin tehokkaasti. Muita havaittuja trendejä olivat väestön kasvu ja eliniän piteneminen, kaupungistuminen, muovin käytön lisääntyminen arjessa yleisesti sekä teknologiseen kehitykseen liittyvät asiat. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että trendeistä ollaan hyvin kiinnostuneita, ja ne vaikuttavat yrityksen strategiseen päätöksen tekoon. Lisäksi yritysvastuu koettiin tärkeänä osana strategiaa, mutta yritysvastuuviestintä sidosryhmille koettiin epäolennaiseksi, vastoin yleisiä odotuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia empiirisen tutkimuksen avulla analyysi muoviteollisuusalalla havaittavista trendeistä sekä trendien tuomista liiketoimintamahdollisuuksista toimeksiantaja yritys X:lle. Tutkimuksen tiedon keruu toteutettiin haastatteluina, joissa keskityttiin yrityksien toimitusjohtajiin tai muihin yrityksissä työskenteleviin henkilöihin, joilla oli riittävä tieto aiheesta. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina.
Toimeksiantaja saa tietoa muoviteollisuuden toimialasta sekä siitä, miten muoviteollisuuden yritykset suhtautuvat strategiseen suunnittelutyöhön megatrendien, yritysvastuun sekä vastuullisuustyön avulla. Tämä vuorostaan luo toimeksiantajalle kuvan siitä, minkälaisia mahdollisuuksia yritysvastuun parissa työskentelystä muoviteollisuuden alalta voisi löytyä. Empiirisen tutkimuksen kohteena oli viisi muoviteollisuuden yritystä, jotka kaikki kuuluvat Muoviteollisuus ry järjestöön. Haastateltavat henkilöt olivat yrityksien toimitusjohtajia tai muita aihepiiristä vastaavia henkilöitä yrityksessä.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että valitut muoviteollisuuden yritykset havaitsivat olennaisimpia, omaa toimialaa koskevia trendejä, kuten kiertotaloutta, ympäristöä, tuotesuunnittelua ja tuotteiden elinkaareen liittyviä trendejä, hyvin tehokkaasti. Muita havaittuja trendejä olivat väestön kasvu ja eliniän piteneminen, kaupungistuminen, muovin käytön lisääntyminen arjessa yleisesti sekä teknologiseen kehitykseen liittyvät asiat. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että trendeistä ollaan hyvin kiinnostuneita, ja ne vaikuttavat yrityksen strategiseen päätöksen tekoon. Lisäksi yritysvastuu koettiin tärkeänä osana strategiaa, mutta yritysvastuuviestintä sidosryhmille koettiin epäolennaiseksi, vastoin yleisiä odotuksia.