Käyttäjälähtöiset palvelut uudessa sairaalassa : Case: Uusi sairaala -hanke
Hämäläinen, Meri (2016)
Hämäläinen, Meri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815869
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää, millaisia toiveita Jyväskylään 2020 valmistuvan uuden keskussairaalan käyttäjillä on sairaalassa toimivista palveluista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Uusi sairaala -hanke. Aihe on ajankohtainen, sillä sairaalan rakennustyöt käynnistyvät syksyllä 2016. Potilaslähtöisyys on tärkeä osa uuden sairaalan tila- ja toimintasuunnittelua, joten käyttäjien mielipiteitä haluttiin saada selville myös muista palveluista.
Opinnäytetyössä yhdistettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusotetta. Koska aiheesta ei juuri ole tehty aikaisempia tutkimuksia, toteutettiin ensin teemahaastattelu, jossa haastateltiin neljää nykyisen keskussairaalan työntekijää. Lisäksi tilat liiketoimintana – opintojakson opiskelijat haastattelivat osana opintojaksoa 15 sairaalan käyttäjää siitä, millaisia palveluita he toivoisivat sairaalassa tarjottavan. Haastatteluista saadun tiedon perusteella laadittiin kyselylomake, johon kerättiin vastauksia nykyisen keskussairaalan tiloissa. Lomake oli suunnattu kaikille käyttäjäryhmille, eli työntekijöille, potilaille sekä sairaalassa vieraileville omaisille. Kyselylomakkeella vastauksia saatiin yhteensä 72 kappaletta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että käyttäjät näkivät useiden eri palvelujen olevan heille tarpeellisia ja soveltuvan sairaalan tiloihin. Ylivoimaisesti toivotuimmiksi palveluiksi nousivat apteekki, ravintola- ja kahvilapalvelut, päivittäistavaramyymälä ja Kelan asiointipiste.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi katsaus käyttäjien tarpeista ja toiveista sairaalan tiloissa tarjottavista palveluista. Työn tuloksien pohjalta uutta keskussairaalaa voidaan kehittää yhä potilas- ja käyttäjälähtöisemmäksi.
Opinnäytetyössä yhdistettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusotetta. Koska aiheesta ei juuri ole tehty aikaisempia tutkimuksia, toteutettiin ensin teemahaastattelu, jossa haastateltiin neljää nykyisen keskussairaalan työntekijää. Lisäksi tilat liiketoimintana – opintojakson opiskelijat haastattelivat osana opintojaksoa 15 sairaalan käyttäjää siitä, millaisia palveluita he toivoisivat sairaalassa tarjottavan. Haastatteluista saadun tiedon perusteella laadittiin kyselylomake, johon kerättiin vastauksia nykyisen keskussairaalan tiloissa. Lomake oli suunnattu kaikille käyttäjäryhmille, eli työntekijöille, potilaille sekä sairaalassa vieraileville omaisille. Kyselylomakkeella vastauksia saatiin yhteensä 72 kappaletta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että käyttäjät näkivät useiden eri palvelujen olevan heille tarpeellisia ja soveltuvan sairaalan tiloihin. Ylivoimaisesti toivotuimmiksi palveluiksi nousivat apteekki, ravintola- ja kahvilapalvelut, päivittäistavaramyymälä ja Kelan asiointipiste.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi katsaus käyttäjien tarpeista ja toiveista sairaalan tiloissa tarjottavista palveluista. Työn tuloksien pohjalta uutta keskussairaalaa voidaan kehittää yhä potilas- ja käyttäjälähtöisemmäksi.