Tiimiyrittäjyyden jatkumo – projektien kehitys franchisekonseptin avulla : case: Pitstop
Tuovinen, Tuukka (2016)
Tuovinen, Tuukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää franchisekonseptin soveltuvuutta tiimiyrittäjyyden oppimisympäristöihin projektien jatkuvuuden kehittämisen työkaluna. Opinnäytetyön case-esimerkkinä käytetään Pitstop-renkaanvaihtoprojektia, jonka myötä Pitstopin konsepti kirkastetaan. Esimerkin kautta avataan projektin taustoja ja selvitetään liiketoimintamallifranchising soveltuvuutta ja mahdollisuuksia toiminnan laajentamiselle yrittäjyyden oppimisympäristöihin.
Tuloksena on franchise-käsikirjaan pohjautuva tiimiyrittäjyyden oppimisympäristöjä varten sovellettu projektikirja, joka on konkreettinen työväline uusien toimipisteiden avaamiseen ja yrittäjyysopiskelijoiden rekrytoimiseen. Projektikirjan avulla uudet yrittäjät perehdytetään Pitstopin konseptiin, historiaan, tarjontaan ja ohjeisiin.
Opinnäytetyön avulla luodaan paremman edellytykset projektien laajentamiselle tiimiyrittäjyysoppimallin ja Nuori Yrittäjyys -toiminnan omaaviin toisen ja kolmannen asteen oppilaitoksiin. Työkalua voidaan soveltaa myös projektien jatkamiseen ja eteenpäin luovuttamiseen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten tiimiyrittäjyyden oppimisympäristöissä kehitettyä projektia voidaan onnistuneesti siirtää eteenpäin niin, että siitä hyötyvät kaikki osapuolet; projektin kehittäneet henkilöt, projektin jatkajat ja tiimiyritys.
Tuloksena on franchise-käsikirjaan pohjautuva tiimiyrittäjyyden oppimisympäristöjä varten sovellettu projektikirja, joka on konkreettinen työväline uusien toimipisteiden avaamiseen ja yrittäjyysopiskelijoiden rekrytoimiseen. Projektikirjan avulla uudet yrittäjät perehdytetään Pitstopin konseptiin, historiaan, tarjontaan ja ohjeisiin.
Opinnäytetyön avulla luodaan paremman edellytykset projektien laajentamiselle tiimiyrittäjyysoppimallin ja Nuori Yrittäjyys -toiminnan omaaviin toisen ja kolmannen asteen oppilaitoksiin. Työkalua voidaan soveltaa myös projektien jatkamiseen ja eteenpäin luovuttamiseen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten tiimiyrittäjyyden oppimisympäristöissä kehitettyä projektia voidaan onnistuneesti siirtää eteenpäin niin, että siitä hyötyvät kaikki osapuolet; projektin kehittäneet henkilöt, projektin jatkajat ja tiimiyritys.