Sukupuolisensitiivinen nuorten tieto- ja neuvontatyö : Toimintamallin prototyyppi
Pulkkinen, Heini; Myllykoski, Tiina; Ruhanen, Eveliina; Putkivaara, Mari (2016)
Lataukset:
Pulkkinen, Heini
Myllykoski, Tiina
Ruhanen, Eveliina
Putkivaara, Mari
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715829
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen tuotekehitysprosessi, jossa käytettiin myös tutkimuksellisia piirteitä. Sen tavoitteena oli kehittää sukupuolisensitiivinen nuorten tieto- ja neuvontatyön toimintamallin prototyyppi nuorten parissa toimivien työntekijöiden ja vapaaehtoisten käyttöön. Yhteistyökumppaneinamme olivat Oulun kaupungin Byströmin nuorten palveluiden Nuorten tieto- ja neuvontakeskus Nappi sekä Oulun Tyttöjen Talo®. Tarve tällaiselle toimintamallille nousi yhteistyökumppaneidemme halusta kehittää keskinäistä yhteistyötään ja täydentää omaa osaamistaan toistensa työmuotojen kautta. Kehitimme toimintamallia käyttäjä- ja toimijalähtöisesti, eli perustimme tuotekehitysprosessimme käyttäjien ja toimijoiden kokemusasiantuntijuuteen sekä osallisuuteen.
Toimintamallin kehityksen taustalla oleva tietoperusta koostui sukupuolen ulottuvuuksista, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisestä työotteesta, nuorten tiedontarpeesta sekä tuotekehitysprosessin eri vaiheista. Keräsimme aineistoa myös kuulemalla työntekijöitä, vapaaehtoisia ja nuoria. Osallistuimme Sukupuolisensitiivinen työote nuorten tieto- ja neuvontatyössä -koulutukseen sekä hyödynsimme omia kokemuksia ja näkemyksiä sukupuolisensitiivisestä nuorten tieto- ja neuvontatyöstä. Tutkimusmenetelminä käytimme kyselyissä saatujen vastauksien teemoittelua sekä jäsentelyä miellekarttaan. Tästä miellekartasta kehittyi toimintamallin prototyyppi, jota voi jatkokehittää tarvittaessa varsinaiseksi painotuotteeksi.
Toimintamallin prototyyppimme on Puu-kuvio, jossa juurina ovat sukupuolisensitiivinen työote ja nuorten tieto- ja neuvontatyö. Puun oksina eli pääteemoina ovat ilmapiiri, kohtaaminen, toiminta ja työntekijä. Oksat haarautuvat alateemoiksi, jotka syventävät pääteemoja. Teemat ovat nousseet kerätystä aineistosta. Toimintamallin prototyypin kautta työntekijä voi tehdä nuorten tieto- ja neuvontatyötä sukupuolisensitiivisen näkökulman kautta. Tämä on tärkeää, jotta nuori saa kokonaisvaltaisemmin tarpeisiinsa vastaavaa tietoa ja neuvontaa. Toimintamallimme tuo työntekijän ohjaustyöhön uusia näkökulmia sekä auttaa haastamaan ja kehittämään omaa työskentelyä. Pitkän aikavälin tarkoituksena on edistää jokaiselle nuorelle tasavertainen mahdollisuus tehdä ja tavoitella samanlaisia asioita sukupuolesta riippumatta yksilöllisyys huomioon ottaen.
Toimintamallin kehityksen taustalla oleva tietoperusta koostui sukupuolen ulottuvuuksista, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisestä työotteesta, nuorten tiedontarpeesta sekä tuotekehitysprosessin eri vaiheista. Keräsimme aineistoa myös kuulemalla työntekijöitä, vapaaehtoisia ja nuoria. Osallistuimme Sukupuolisensitiivinen työote nuorten tieto- ja neuvontatyössä -koulutukseen sekä hyödynsimme omia kokemuksia ja näkemyksiä sukupuolisensitiivisestä nuorten tieto- ja neuvontatyöstä. Tutkimusmenetelminä käytimme kyselyissä saatujen vastauksien teemoittelua sekä jäsentelyä miellekarttaan. Tästä miellekartasta kehittyi toimintamallin prototyyppi, jota voi jatkokehittää tarvittaessa varsinaiseksi painotuotteeksi.
Toimintamallin prototyyppimme on Puu-kuvio, jossa juurina ovat sukupuolisensitiivinen työote ja nuorten tieto- ja neuvontatyö. Puun oksina eli pääteemoina ovat ilmapiiri, kohtaaminen, toiminta ja työntekijä. Oksat haarautuvat alateemoiksi, jotka syventävät pääteemoja. Teemat ovat nousseet kerätystä aineistosta. Toimintamallin prototyypin kautta työntekijä voi tehdä nuorten tieto- ja neuvontatyötä sukupuolisensitiivisen näkökulman kautta. Tämä on tärkeää, jotta nuori saa kokonaisvaltaisemmin tarpeisiinsa vastaavaa tietoa ja neuvontaa. Toimintamallimme tuo työntekijän ohjaustyöhön uusia näkökulmia sekä auttaa haastamaan ja kehittämään omaa työskentelyä. Pitkän aikavälin tarkoituksena on edistää jokaiselle nuorelle tasavertainen mahdollisuus tehdä ja tavoitella samanlaisia asioita sukupuolesta riippumatta yksilöllisyys huomioon ottaen.