Ihmislähtöinen omahoitajamalli tehostetussa palveluasumisessa : Muutosjohtaminen hoitokulttuurinmuutoksessa
Lehtinen, Heli (2016)
Lehtinen, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715821
Tiivistelmä
Tänä päivänä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamistarpeet sekä haasteet näkyvät asiakaslähtöisten toimintatapojen kehittämisessä ja asiakasymmärryksen lisäämisessä.
Vanhusväestön määrä lisääntyy jatkuvasti. Asiakkaiden odotukset ja vaatimukset sekä nykyinen palveluntarjonta eivät enää julkisella sektorilla kohtaa. Hoitotyö on yhä liian hoitajakeskeistä ja aikataulut rytmittävät asiakkaan päivää.
Ihmislähtöisyys tehostetussa palveluasumisessa vaatii asenteiden muutosta, jotta asiakkaasta tulee aidosti tasavertainen kumppani palveluprosessissa. Asiakkaan omahoitaja on merkittävässä asemassa ihmislähtöisen hoitokulttuurin toteuttamisessa. Tämä vaatii uudistumista myös johtamisessa, jotta hoitokulttuurinmuutos saadaan onnistuneesti vietyä läpi.
Kehittämistyö oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa ja se toteutettiin Palvelutalo Tukipuussa Äänekoskella, johon osallistui koko vakituinen henkilöstö. Tiedonkeruumenetelminä olivat asiakastyytyväisyyskysely, omaistenraati ja omahoitajien itsearviointi. Työpajoissa käytiin läpi tulokset, ideoitiin ja tehtiin kehittämissuunnitelma sekä arvioitiin kehittämistyön etenemistä.
Kehittämiskohteiksi valikoitui tiedonkulkuun, asiakkaiden ja omaisten osallisuuteen sekä asiakkaiden viihtyvyyteen liittyvät asiat.
Lopputuloksena syntyi ihmislähtöinen omahoitajamalli tehostetussa palveluasumisessa, jonka kehittämisessä hyödynnettiin viitekehyksenä Engeströmin toimintajärjestelmän mallia.
Vanhusväestön määrä lisääntyy jatkuvasti. Asiakkaiden odotukset ja vaatimukset sekä nykyinen palveluntarjonta eivät enää julkisella sektorilla kohtaa. Hoitotyö on yhä liian hoitajakeskeistä ja aikataulut rytmittävät asiakkaan päivää.
Ihmislähtöisyys tehostetussa palveluasumisessa vaatii asenteiden muutosta, jotta asiakkaasta tulee aidosti tasavertainen kumppani palveluprosessissa. Asiakkaan omahoitaja on merkittävässä asemassa ihmislähtöisen hoitokulttuurin toteuttamisessa. Tämä vaatii uudistumista myös johtamisessa, jotta hoitokulttuurinmuutos saadaan onnistuneesti vietyä läpi.
Kehittämistyö oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa ja se toteutettiin Palvelutalo Tukipuussa Äänekoskella, johon osallistui koko vakituinen henkilöstö. Tiedonkeruumenetelminä olivat asiakastyytyväisyyskysely, omaistenraati ja omahoitajien itsearviointi. Työpajoissa käytiin läpi tulokset, ideoitiin ja tehtiin kehittämissuunnitelma sekä arvioitiin kehittämistyön etenemistä.
Kehittämiskohteiksi valikoitui tiedonkulkuun, asiakkaiden ja omaisten osallisuuteen sekä asiakkaiden viihtyvyyteen liittyvät asiat.
Lopputuloksena syntyi ihmislähtöinen omahoitajamalli tehostetussa palveluasumisessa, jonka kehittämisessä hyödynnettiin viitekehyksenä Engeströmin toimintajärjestelmän mallia.