"Sehän ois ihan tylsää jos ois pelkkiä lapsia" : Lasten ja ikäihmisten ajatuksia sukupolvityöstä sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentuminen sukupolvien välisessä kohtaamisessa
Ylimartimo, Sanni; Klasila, Maija (2016)
Ylimartimo, Sanni
Klasila, Maija
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715807
Tiivistelmä
Käsittelimme opinnäytetyössämme sukupolvityötä yhteisöllisyyden ja osallisuuden sekä asiakkaiden kokemusten näkökulmasta. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten sukupolvityö lisää osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia vanhuudessa ja varhaislapsuudessa sekä millaisia ovat lasten ja ikäihmisten kokemukset sukupolvityöstä. Tavoitteenamme oli lisätä tietoisuutta sukupolvityön mahdollisuuksista ja sen käytettävyydestä sekä selvittää kohderyhmien mielipiteitä sukupolvityöstä. Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena.
Käytimme opinnäytetyössämme kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruussa käytimme aineistotriangulaatiota, jossa aineistonkeruutapoja olivat osallistuva havainnointi ja ryhmähaastattelu. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössämme toimivat Sauvosaaren päiväkodin 5-vuotiaiden ryhmä sekä Kemin Keskustan palvelutalo. Toiminnallinen osuutemme koostui kolmesta tunnin mittaisesta toi-mintatuokiosta. Tutkimusaineiston keräsimme toimintatuokioiden aikana haastattelemalla ja havainnoimalla toimintaan osallistuneita lapsia ja ikäihmisiä. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää lasten ja ikäihmisten ajatuksia sukupolvityöstä sekä kartoittaa heidän toiveitaan ja ideoitaan sukupolvityöhön. Havainnoinnin avulla selvitimme osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentumista sukupolvityössä. Teoriapohjamme rakentuu sukupolvityön, osallisuuden ja yhteisöllisyyden määrittelystä. Laadullisessa analyysissä analysoimme yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentumista toteuttamissamme toimintatuokioissa sekä paneudumme lasten ja ikäihmisten ajatuksiin yhdessä toimimisesta.
Saamamme tulokset osoittavat, että vuorovaikutus ja yhteiset tavoitteet lisäävät osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia sukupolvityössä. Lasten ja ikäihmisten suhtautuminen sukupolvityöhön oli hyvin myönteinen ja toteuttamamme toimintatuokiot osoittautuivat mielekkäiksi.
Käytimme opinnäytetyössämme kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruussa käytimme aineistotriangulaatiota, jossa aineistonkeruutapoja olivat osallistuva havainnointi ja ryhmähaastattelu. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössämme toimivat Sauvosaaren päiväkodin 5-vuotiaiden ryhmä sekä Kemin Keskustan palvelutalo. Toiminnallinen osuutemme koostui kolmesta tunnin mittaisesta toi-mintatuokiosta. Tutkimusaineiston keräsimme toimintatuokioiden aikana haastattelemalla ja havainnoimalla toimintaan osallistuneita lapsia ja ikäihmisiä. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää lasten ja ikäihmisten ajatuksia sukupolvityöstä sekä kartoittaa heidän toiveitaan ja ideoitaan sukupolvityöhön. Havainnoinnin avulla selvitimme osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentumista sukupolvityössä. Teoriapohjamme rakentuu sukupolvityön, osallisuuden ja yhteisöllisyyden määrittelystä. Laadullisessa analyysissä analysoimme yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentumista toteuttamissamme toimintatuokioissa sekä paneudumme lasten ja ikäihmisten ajatuksiin yhdessä toimimisesta.
Saamamme tulokset osoittavat, että vuorovaikutus ja yhteiset tavoitteet lisäävät osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia sukupolvityössä. Lasten ja ikäihmisten suhtautuminen sukupolvityöhön oli hyvin myönteinen ja toteuttamamme toimintatuokiot osoittautuivat mielekkäiksi.