Asiakaslähtöinen diabeteksen hoitopolun kehittäminen Joensuun terveyskeskuksessa
Rissanen, Sari; Elo, Satu (2016)
Rissanen, Sari
Elo, Satu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110615778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110615778
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa on keskeinen osa palvelurakenneuudistuksen tavoitteita. Asiakaslähtöisyys mahdollistaa asiakkaan oikea-aikaiset ja asianmukaiset palvelut ja parantaa asiakastyytyväisyyttä sekä hoidon vaikuttavuutta. Asiakaslähtöinen palvelu on moniulotteinen kokonaisuus, jonka toteutuminen vaatii muutoksia organisaation rakenteissa ja työntekijöiden asenteissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää diabeteksen hoitopolkua asiakaslähtöisemmäksi Joensuun terveyskeskuksen vastaanottotyössä ja nostaa näkyväksi asiakkuuksien johtamista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajien näkemyksistä asiakaslähtöisestä
diabeteksen hoidosta, sitä tukevista ja estävistä tekijöistä sekä kehittämisen tarpeista.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistehtävänä, jossa työelämä oli vahvasti mukana koko kehittämisprosessin ajan. Kehittämistehtävän empiirinen aineisto koostuu Joensuun kantakaupungin terveysasemien sairaanhoitajille suunnatun kyselyn vastauksista. Kehittämisen kohteiksi nousivat diabeteksen hoidon käytännöt, joita ovat hoitopolun päivittäminen, asiakkaan tarpeen huomioiminen palvelun lähtökohtana, työnjaon selkeyttäminen ja hoitosuunnitelman hyödyntäminen sekä osaamisen vahvistaminen koulutuksella, perehdytyksellä ja työyhteisön tuella.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittu diabeteksen hoitopolku toimii paikallisena ohjeistuksena Joensuun terveysasemilla. Hoitopolku julkaistiin terveyskeskuksen henkilökunnalle sähköisesti Mediatrin ohjeissa ja hoitopolun asiakasversio on luettavissa Joensuun kaupungin internetsivuilla. Jatkokehittämisajatuksena on saada asiakkailta ja työntekijöiltä palautetta diabeteksen hoitopolun toimivuudesta terveysasemien käytännöissä.
diabeteksen hoidosta, sitä tukevista ja estävistä tekijöistä sekä kehittämisen tarpeista.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistehtävänä, jossa työelämä oli vahvasti mukana koko kehittämisprosessin ajan. Kehittämistehtävän empiirinen aineisto koostuu Joensuun kantakaupungin terveysasemien sairaanhoitajille suunnatun kyselyn vastauksista. Kehittämisen kohteiksi nousivat diabeteksen hoidon käytännöt, joita ovat hoitopolun päivittäminen, asiakkaan tarpeen huomioiminen palvelun lähtökohtana, työnjaon selkeyttäminen ja hoitosuunnitelman hyödyntäminen sekä osaamisen vahvistaminen koulutuksella, perehdytyksellä ja työyhteisön tuella.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittu diabeteksen hoitopolku toimii paikallisena ohjeistuksena Joensuun terveysasemilla. Hoitopolku julkaistiin terveyskeskuksen henkilökunnalle sähköisesti Mediatrin ohjeissa ja hoitopolun asiakasversio on luettavissa Joensuun kaupungin internetsivuilla. Jatkokehittämisajatuksena on saada asiakkailta ja työntekijöiltä palautetta diabeteksen hoitopolun toimivuudesta terveysasemien käytännöissä.