Auroran koulun oppilaitosturvallisuuden kehittäminen
Virtanen, Antti (2016)
Virtanen, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110515758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110515758
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Espoossa toimivan Auroran koulun oppilaitosturvallisuuden kehittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimenpide-ehdotuksia sen parantamiseksi. Toimenpide-ehdotukset tehtiin kartoittamalla millaisia toimenpiteitä eri lähteiden perusteella on yleisesti ottaen ehdotettu. Samalla tarkasteltiin myös Auroran oppilaitosturvallisuuden nykytilaa. Tutkimushetkellä Auroran koulu oli juuri aloittanut toimintansa uusissa tiloissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, tarkemmin sanottuna toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, haastattelua ja teoreettista viitekehystä. Havainnoinnin avulla kartoitettiin oppilaitosturvallisuuden nykytilaa kohdeorganisaatiossa. Haastattelun avulla saatiin uusia ja täydennettiin jo muualta saatuja tietoja. Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin aiheeseen liittyviä teoksia, käsikirjoja, raportteja ja artikkeleita. Kerätty aineisto analysoitiin dokumenttianalyysin avulla. Työ on rajattu koskemaan vain Auroran koulua, ja se keskittyy oppilaitosturvallisuuden parantamiseksi tehtäviin toimenpiteisiin ja käytänteisiin, eikä oikeastaan ollenkaan rakenteellisiin seikkoihin.
Opinnäytetyön tuloksena saatujen toimenpide-ehdotusten toivotaan vaikuttavan Auroran koulun oppilaitosturvallisuuteen ja sen kehitykseen niin, että se kehittyy positiivisempaan suuntaan. Johtopäätökseksi tuli, että oppilaitosturvallisuus on Auroran koululla hyvällä mallilla, mutta aina löytyy kehityskohteita. Osat toteutettavista prosesseista ovat melko suppeita, joten niitä olisi hyvä toteuttaa laajemmin. Työ on toimitettu Auroran koululle, joten he voivat halutessaan ottaa ehdotettuja toimenpiteitä käyttöön. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, että kuinka paljon näiden toimenpide-ehdotusten toimeenpano kustantaisi, ja miten nyt käytettävissä olevien varojen käyttö voitaisiin optimoida niin, että se mahdollistaisi laajemman turvallisuustyön käytettävissä olevilla resursseilla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, tarkemmin sanottuna toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, haastattelua ja teoreettista viitekehystä. Havainnoinnin avulla kartoitettiin oppilaitosturvallisuuden nykytilaa kohdeorganisaatiossa. Haastattelun avulla saatiin uusia ja täydennettiin jo muualta saatuja tietoja. Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin aiheeseen liittyviä teoksia, käsikirjoja, raportteja ja artikkeleita. Kerätty aineisto analysoitiin dokumenttianalyysin avulla. Työ on rajattu koskemaan vain Auroran koulua, ja se keskittyy oppilaitosturvallisuuden parantamiseksi tehtäviin toimenpiteisiin ja käytänteisiin, eikä oikeastaan ollenkaan rakenteellisiin seikkoihin.
Opinnäytetyön tuloksena saatujen toimenpide-ehdotusten toivotaan vaikuttavan Auroran koulun oppilaitosturvallisuuteen ja sen kehitykseen niin, että se kehittyy positiivisempaan suuntaan. Johtopäätökseksi tuli, että oppilaitosturvallisuus on Auroran koululla hyvällä mallilla, mutta aina löytyy kehityskohteita. Osat toteutettavista prosesseista ovat melko suppeita, joten niitä olisi hyvä toteuttaa laajemmin. Työ on toimitettu Auroran koululle, joten he voivat halutessaan ottaa ehdotettuja toimenpiteitä käyttöön. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, että kuinka paljon näiden toimenpide-ehdotusten toimeenpano kustantaisi, ja miten nyt käytettävissä olevien varojen käyttö voitaisiin optimoida niin, että se mahdollistaisi laajemman turvallisuustyön käytettävissä olevilla resursseilla.