Vapaan ja pitkäkestoisen leikin mahdollisuudet ja rajoitukset päiväkotiryhmässä
Nieminen, Annina (2016)
Nieminen, Annina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110415751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110415751
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia omaehtoista ja pitkäkestoista leikkiä päiväkotiryhmässä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat mahdollisuuksia ja mitkä puolestaan rajoituksia lasten leikeille. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin ryhmän nykyistä tilannetta leikin näkökulmasta katsoen ja nostaa sitä tarkasteluun tulevaisuuden kehittämistyötä varten. Opinnäytetyöllä haluttiin herätellä varhaiskasvatuksen parissa työskenteleviä henkilöitä pohtimaan omaa suhtautumistaan leikkiin.
Opinnäytetyön teoriapohjan kokoamiseen on käytetty pääasiassa alan kirjallisuutta. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan leikkiä käsitteenä sekä pohditaan sen merkitystä lapsen kasvuun ja kehitykseen. Teoriakappaleissa esitellään myös toimintaympäristö, jossa tämä opinnäytetyö tehtiin. Tutkimusta taustoitettiin pohtimalla sitä, onko vapaa leikki katoamassa nykymaailmasta.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin havainnoimalla sekä haastattelujen avulla. Havainnointia toteutettiin sekä vapaasti että jäsennellysti. Haastatteluilla selvitettiin päiväkotiryhmän lasten näkemyksiä leikistä ja sen mahdollisuuksista sekä rajoituksista päivähoidossa. Lapsia haastateltiin ryhmämuotoisella teemahaastattelulla, sekä yksilöhaastatteluilla. Havainnointi toimi aineistonkeruun pääasiallisena menetelmänä. Haastattelut tukivat aineistonkeruuta ja toivat myös uusia näkökulmia havainnoimalla saatuun aineistoon.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että päiväkotiympäristössä on monia rajoituksia vapaalle ja pitkäkestoiselle leikille. Tällaisia rajoituksia synnyttävät muun muassa päiväkodin aikataulut, rutiinit, tilat ja välineratkaisut. Toisaalta päiväkotimaailma pitää sisällään myös monia leikin mahdollisuuksia ja näitä mahdollisuuksia kasvattajat voivat omalla toiminnallaan luoda yhä enemmän. Kaverit ja kasvattajien läsnäolo sekä leikissä ohjaaminen auttavat mielekkäiden leikkien aikaan saamisessa ja ylläpitämisessä. Havainnoitavassa ryhmässä leikkejä tukivat etenkin leikkiä kunnioittava kulttuuri ja ilmapiiri. Ryhmän kasvattajat arvostivat leikkiä ja pitivät sitä tärkeänä osana päivähoitoa.
Opinnäytetyön teoriapohjan kokoamiseen on käytetty pääasiassa alan kirjallisuutta. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan leikkiä käsitteenä sekä pohditaan sen merkitystä lapsen kasvuun ja kehitykseen. Teoriakappaleissa esitellään myös toimintaympäristö, jossa tämä opinnäytetyö tehtiin. Tutkimusta taustoitettiin pohtimalla sitä, onko vapaa leikki katoamassa nykymaailmasta.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin havainnoimalla sekä haastattelujen avulla. Havainnointia toteutettiin sekä vapaasti että jäsennellysti. Haastatteluilla selvitettiin päiväkotiryhmän lasten näkemyksiä leikistä ja sen mahdollisuuksista sekä rajoituksista päivähoidossa. Lapsia haastateltiin ryhmämuotoisella teemahaastattelulla, sekä yksilöhaastatteluilla. Havainnointi toimi aineistonkeruun pääasiallisena menetelmänä. Haastattelut tukivat aineistonkeruuta ja toivat myös uusia näkökulmia havainnoimalla saatuun aineistoon.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että päiväkotiympäristössä on monia rajoituksia vapaalle ja pitkäkestoiselle leikille. Tällaisia rajoituksia synnyttävät muun muassa päiväkodin aikataulut, rutiinit, tilat ja välineratkaisut. Toisaalta päiväkotimaailma pitää sisällään myös monia leikin mahdollisuuksia ja näitä mahdollisuuksia kasvattajat voivat omalla toiminnallaan luoda yhä enemmän. Kaverit ja kasvattajien läsnäolo sekä leikissä ohjaaminen auttavat mielekkäiden leikkien aikaan saamisessa ja ylläpitämisessä. Havainnoitavassa ryhmässä leikkejä tukivat etenkin leikkiä kunnioittava kulttuuri ja ilmapiiri. Ryhmän kasvattajat arvostivat leikkiä ja pitivät sitä tärkeänä osana päivähoitoa.