TSM-arviointiin valmistautuminen
Pellonpää, Juha (2016)
Pellonpää, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315700
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Toyota Autotalot Oy:n omistaman Tammer-Auto Elovainion toimipisteen Toyota Service Management entry-tason kriteerit. Toyota Motor Corporation on antanut kriteerit, jotka jokaisen Toyotan jälleenmyyjän ja valtuutetun huollon tulee täyttää. Puutteelliset tasovaatimukset korjataan TMC:n ohjeiden mukaisiksi. Toimipisteen muutokset on tarkoitus saada valmiiksi alkuvuoden 2016 aikana.
Muutoksia TSM tason saavuttamiseen tehtiin toimipisteen kaikilla osa-alueilla. Identifikaatio muutos asiakastiloissa toteutettiin pääsääntöisesti ulkoisen urakoitsijan toimesta. Tarvittavien muutosten kartoittaminen ja niistä päättäminen tehtiin yhteistyössä Tammer-Auton huoltopäällikön, Huttusen Martin ja varaosapäällikön, Ranteen Jukan avustuksella.
Korjaamotilojen laitteisto järjestettiin uudelleen ja käytössä olevat laitteet ja työkalut inventoitiin maahantuojan ohjeiden mukaisesti. Havaitut puutteet korjattiin TSM entry-tason mukaisiksi. Korjaamotiloihin tehtiin projektin aikana myös rakenteellisia muutoksia työtehon ja –tyytyväisyyden parantamiseksi, jotka tehtiin toimipisteessä työskentelevien mekaanikkojen mielipiteitä kunnioittaen.
Varastotilojen muutokset olivat opinnäytetyön tekemisen kannalta suurin muutos. Vanha, viisi vuotta käytössä ollut varasto suunniteltiin uudelleen. Muutosten jälkeen toimipisteen varasto vastaa TMC:n vaatimuksia. Uuden varaston suunnittelun lähtökohtana on japanilainen Kaizen. Kaizen ajattelumalli perustuu jatkuvaan kehittämiseen. Korjaamon ja varaston uudelleen järjestelemiseen hyödynnettiin toimipisteeseen alkuvuodesta 2016 valmistunutta uutta varastotilaa ja samalla se otettiin käyttöön.
Opinnäytetyön projektin lopputuloksena Toyota Autotalot Oy:n Tammer-Auto Elovainion huoltopiste sai TSM-ohjelman mukaisen entry-tason sertifikoinnin, joka on voimassa kaksi vuotta.
Muutoksia TSM tason saavuttamiseen tehtiin toimipisteen kaikilla osa-alueilla. Identifikaatio muutos asiakastiloissa toteutettiin pääsääntöisesti ulkoisen urakoitsijan toimesta. Tarvittavien muutosten kartoittaminen ja niistä päättäminen tehtiin yhteistyössä Tammer-Auton huoltopäällikön, Huttusen Martin ja varaosapäällikön, Ranteen Jukan avustuksella.
Korjaamotilojen laitteisto järjestettiin uudelleen ja käytössä olevat laitteet ja työkalut inventoitiin maahantuojan ohjeiden mukaisesti. Havaitut puutteet korjattiin TSM entry-tason mukaisiksi. Korjaamotiloihin tehtiin projektin aikana myös rakenteellisia muutoksia työtehon ja –tyytyväisyyden parantamiseksi, jotka tehtiin toimipisteessä työskentelevien mekaanikkojen mielipiteitä kunnioittaen.
Varastotilojen muutokset olivat opinnäytetyön tekemisen kannalta suurin muutos. Vanha, viisi vuotta käytössä ollut varasto suunniteltiin uudelleen. Muutosten jälkeen toimipisteen varasto vastaa TMC:n vaatimuksia. Uuden varaston suunnittelun lähtökohtana on japanilainen Kaizen. Kaizen ajattelumalli perustuu jatkuvaan kehittämiseen. Korjaamon ja varaston uudelleen järjestelemiseen hyödynnettiin toimipisteeseen alkuvuodesta 2016 valmistunutta uutta varastotilaa ja samalla se otettiin käyttöön.
Opinnäytetyön projektin lopputuloksena Toyota Autotalot Oy:n Tammer-Auto Elovainion huoltopiste sai TSM-ohjelman mukaisen entry-tason sertifikoinnin, joka on voimassa kaksi vuotta.