Opetusmateriaalia suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan : kiinteän oikomiskojeen valmistus
Kansonen, Eveliina; Issakainen, Iina; Korhonen, Elina (2016)
Kansonen, Eveliina
Issakainen, Iina
Korhonen, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315695
Tiivistelmä
Suuhygienistin tulevaisuuden toimenkuva muuttuu sitä mukaa, kun hammaslääketiede kehittyy. On esitetty, että oikomishoidossa toimivien peruskoulutettujen hammaslääkäreiden työtehtäviä, kuten kiinteän oikomiskojeen valmistukseen liittyviä toimenpiteitä, voitaisiin siirtää muulle hammashoitohenkilökunnalle, esimerkiksi suuhygienis-teille. Tämä alentaisi oikomishoidon kustannuksia ja lisäisi resursseja. Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistien tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaan kuuluu Lasten suun terveydenhoitotyö- opintojakso, jossa harjoitellaan kiinteän oikomiskojeen valmistamista. Harjoittelu tapahtuu Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen taitopajaympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia videon muodossa. Työn tavoitteena oli opetusmateri-aalin avulla helpottaa ja tukea Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden opiskelua taitopajahar-joittelussa sekä lisätä suuhygienistiopiskelijoiden osaamista kiinteän oikomiskojeen valmistusprosessissa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu produktiosta eli tuotoksesta ja raportista, joka sisältää työhön liittyvän teoriaosuuden ja työn toteutuksen kuvauksen. Opetusmateriaali suunniteltiin hyvän videomateriaalin kriteerien pohjalta ja se testattiin kahdella eri suuhygienistiryhmällä. Suuhygienis-tiopiskelijoiden antaman palautteen perusteella opetusmateriaali oli suuhygienistiopiskelijoiden koulutukseen sopivan laadukasta, hyvin tuotettua sekä se helpottaa ja tukee oppimista.
Opetusmateriaali on hyödynnettävissä taitopajaharjoittelussa sekä opiskelijoiden itsenäisessä opiskelussa. Materiaalia voi kehittää jatkossa vieläkin paremmaksi editoimalla sitä uudestaan, esimerkiksi lisäämällä ääntä. Materiaalia voi myös muokata esittämällä vaihtoehtoisia toimintatapoja tai välineitä videolla. Lisäksi voitaisiin tehdä erilaisia opetusmateriaalivideoita muihin opintojaksoihin liittyen, esimerkiksi parodontologiaan, kariologiaan tai jostakin toisesta aiheesta ortodontiaan liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia videon muodossa. Työn tavoitteena oli opetusmateri-aalin avulla helpottaa ja tukea Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden opiskelua taitopajahar-joittelussa sekä lisätä suuhygienistiopiskelijoiden osaamista kiinteän oikomiskojeen valmistusprosessissa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu produktiosta eli tuotoksesta ja raportista, joka sisältää työhön liittyvän teoriaosuuden ja työn toteutuksen kuvauksen. Opetusmateriaali suunniteltiin hyvän videomateriaalin kriteerien pohjalta ja se testattiin kahdella eri suuhygienistiryhmällä. Suuhygienis-tiopiskelijoiden antaman palautteen perusteella opetusmateriaali oli suuhygienistiopiskelijoiden koulutukseen sopivan laadukasta, hyvin tuotettua sekä se helpottaa ja tukee oppimista.
Opetusmateriaali on hyödynnettävissä taitopajaharjoittelussa sekä opiskelijoiden itsenäisessä opiskelussa. Materiaalia voi kehittää jatkossa vieläkin paremmaksi editoimalla sitä uudestaan, esimerkiksi lisäämällä ääntä. Materiaalia voi myös muokata esittämällä vaihtoehtoisia toimintatapoja tai välineitä videolla. Lisäksi voitaisiin tehdä erilaisia opetusmateriaalivideoita muihin opintojaksoihin liittyen, esimerkiksi parodontologiaan, kariologiaan tai jostakin toisesta aiheesta ortodontiaan liittyen.