Unity-moninpeli HLAPI-rajapinnalla
Pousi, Justus (2016)
Pousi, Justus
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315690
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan Unity-pelinkehitysalustan HLAPI-rajapintaan ja kerrotaan kokemuksista tehdä yksinkertainen verkkopeli niiden avulla. Teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi käytettyjä työkaluja sekä Unityn HLAPI-rajapinnan tärkeimpiä ominaisuuksia. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan tein sen omasta kiinnostuksesta aiheeseen ja oppiakseni enemmän verkkopelien kehittämisestä.
Pelissä pelaajat ajavat leijuvaa hovercraft-ajoneuvoa laajassa proseduurillisesti luodussa aavikkokentässä. Tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon kentällä olevia sinisiä palloja jotka antavat polttoainetta ja pisteitä pelaajalle.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja tuotoksena oli pelin prototyyppi, jossa on toimivat verkko-ominaisuudet. Unityn HLAPI-rajapinta todettiin pääosin helposti käytettäväksi ratkaisuksi verkkopelien tekemiseen. Pelin prototyypillä on jatkokehitysmahdollisuuksia esimerkiksi pelin tavoitteiden uudelleensuunnittelu ja maaston luonnin parantaminen.
Pelissä pelaajat ajavat leijuvaa hovercraft-ajoneuvoa laajassa proseduurillisesti luodussa aavikkokentässä. Tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon kentällä olevia sinisiä palloja jotka antavat polttoainetta ja pisteitä pelaajalle.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja tuotoksena oli pelin prototyyppi, jossa on toimivat verkko-ominaisuudet. Unityn HLAPI-rajapinta todettiin pääosin helposti käytettäväksi ratkaisuksi verkkopelien tekemiseen. Pelin prototyypillä on jatkokehitysmahdollisuuksia esimerkiksi pelin tavoitteiden uudelleensuunnittelu ja maaston luonnin parantaminen.