Videoblogit yhteiskunnallisina vaikuttajina
Martin, Maria (2016)
Martin, Maria
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315684
Tiivistelmä
Videobloggaus on noussut suosituksi sosiaalisen median ilmiöksi. Suositut vlogaajat ovat uusia julkkiksia, ja heidän videonsa tavoittavat laajan yleisön. Videobloggaajat ovat asemassa, jossa heidän seuraajiaan kiinnostavat heidän mielipiteensä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee videoblogeja yhteiskunnallisina vaikuttajina. Työssä selvitetään, pyrkivätkö suomalaiset videobloggaajat vaikuttamaan ja miksi he niin tekevät. Lisäksi työssä selviää, mitä mieltä vlogaajat ovat heidän asemastaan vaikutusvaltaisina henkilöinä ja millainen kanava YouTube on vaikuttamisen välineenä.
Työssä käytettiin kahta menetelmää. Ensimmäinen oli verkkokysely, joka lähetettiin 43 videobloggaajalle. Toisena menetelmänä oli havainnointi, joka toteutettiin katsomalla vlogaajien videoita ja tekemällä muistiinpanoja havainnointipäiväkirjaan.
Tuloksista käy ilmi, että vlogaajat kokevat olevansa vaikuttavassa asemassa ja heidän vaikutuksensa kohdistuu erityisesti nuoriin. He nostavat usein esille juuri nuoria koskettavia aiheita, kuten kiusaaminen, ulkonäköpaineet tai mielenterveyden häiriöt. He puhuvat näistä aiheista, koska he kokevat ne tärkeiksi sekä itselleen että katsojilleen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee videoblogeja yhteiskunnallisina vaikuttajina. Työssä selvitetään, pyrkivätkö suomalaiset videobloggaajat vaikuttamaan ja miksi he niin tekevät. Lisäksi työssä selviää, mitä mieltä vlogaajat ovat heidän asemastaan vaikutusvaltaisina henkilöinä ja millainen kanava YouTube on vaikuttamisen välineenä.
Työssä käytettiin kahta menetelmää. Ensimmäinen oli verkkokysely, joka lähetettiin 43 videobloggaajalle. Toisena menetelmänä oli havainnointi, joka toteutettiin katsomalla vlogaajien videoita ja tekemällä muistiinpanoja havainnointipäiväkirjaan.
Tuloksista käy ilmi, että vlogaajat kokevat olevansa vaikuttavassa asemassa ja heidän vaikutuksensa kohdistuu erityisesti nuoriin. He nostavat usein esille juuri nuoria koskettavia aiheita, kuten kiusaaminen, ulkonäköpaineet tai mielenterveyden häiriöt. He puhuvat näistä aiheista, koska he kokevat ne tärkeiksi sekä itselleen että katsojilleen.