Asiakaslähtöinen liikuntaneuvontamalli : Tutkimus rovaniemeläisten saamasta liikuntaneuvonnasta ja toiveista liikuntaneuvontamallin toteutukseen
Riipi, Essi (2016)
Riipi, Essi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115612
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa liikuntaneuvontaa kehittäville tahoille uutta tietoa asiakaslähtöisen liikuntaneuvontamallin suunnittelun tueksi. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaista liikuntaneuvontaa eri-ikäiset rovaniemeläiset saavat nyt ja millaista liikuntaneuvontaa he haluaisivat saada tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella Rovaniemen kaupungin asukkailta. Kyselyssä selvitettiin vastaajien saamaa liikuntaneuvontaa, tyytyväisyyttä siihen sekä hakeutumista vaikeuttavia tai estäviä tekijöitä. Kyselyssä kartoitettiin myös rovaniemeläisten toiveita liittyen tulevaan liikuntaneuvontamalliin ja halukkuutta osallistua siihen.
Ikäryhmien välillä oli sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Monissa kysymyksissä erottui kuitenkin selkeästi muutama vaihtoehto, vaikka vastausten osuudet vaihtelivat
ikäryhmittäin. Tutkimustulosten mukaan harvat vastaajat saavat liikuntaneuvontaa ja suurin osa vastaajista ei osannut sanoa, onko tyytyväinen Rovaniemen liikuntaneuvonnan nykytilanteeseen. Suurimpia syitä olla hakeutumatta neuvontaan olivat tiedon puute tai liikuntaneuvontaa ei koettu tarpeelliseksi. Liikuntaneuvonnan toteuttajaksi toivottiin eniten liikunta-alan ammattilaista ja fysioterapeuttia ja toteutuspaikaksi yksityistä kuntosalia sekä kaupungin liikuntapalveluiden toimistoa ja terveysliikuntaryhmiä. Liikuntaneuvonnan muodoista henkilökohtainen neuvonta kasvokkain, ryhmissä tapahtuva neuvonta ja liikuntaresepti saivat eniten vastauksia. Sisällön, keston ja kontaktien määrän suhteen vastaajat toivoivat monia eri vaihtoehtoja.
Tulosten perusteella Rovaniemelle kaivataan liikuntaneuvontaa ja vastaajista lähes puolet olisivat halukkaita osallistumaan siihen. Ideoin tutkimustulosten ja muiden liikuntaneuvontakäytäntöjen pohjalta, millainen Rovaniemen tuleva, asiakaslähtöinen liikuntaneuvontamalli voisi olla.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella Rovaniemen kaupungin asukkailta. Kyselyssä selvitettiin vastaajien saamaa liikuntaneuvontaa, tyytyväisyyttä siihen sekä hakeutumista vaikeuttavia tai estäviä tekijöitä. Kyselyssä kartoitettiin myös rovaniemeläisten toiveita liittyen tulevaan liikuntaneuvontamalliin ja halukkuutta osallistua siihen.
Ikäryhmien välillä oli sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Monissa kysymyksissä erottui kuitenkin selkeästi muutama vaihtoehto, vaikka vastausten osuudet vaihtelivat
ikäryhmittäin. Tutkimustulosten mukaan harvat vastaajat saavat liikuntaneuvontaa ja suurin osa vastaajista ei osannut sanoa, onko tyytyväinen Rovaniemen liikuntaneuvonnan nykytilanteeseen. Suurimpia syitä olla hakeutumatta neuvontaan olivat tiedon puute tai liikuntaneuvontaa ei koettu tarpeelliseksi. Liikuntaneuvonnan toteuttajaksi toivottiin eniten liikunta-alan ammattilaista ja fysioterapeuttia ja toteutuspaikaksi yksityistä kuntosalia sekä kaupungin liikuntapalveluiden toimistoa ja terveysliikuntaryhmiä. Liikuntaneuvonnan muodoista henkilökohtainen neuvonta kasvokkain, ryhmissä tapahtuva neuvonta ja liikuntaresepti saivat eniten vastauksia. Sisällön, keston ja kontaktien määrän suhteen vastaajat toivoivat monia eri vaihtoehtoja.
Tulosten perusteella Rovaniemelle kaivataan liikuntaneuvontaa ja vastaajista lähes puolet olisivat halukkaita osallistumaan siihen. Ideoin tutkimustulosten ja muiden liikuntaneuvontakäytäntöjen pohjalta, millainen Rovaniemen tuleva, asiakaslähtöinen liikuntaneuvontamalli voisi olla.