Mobbningsförebyggande förändringsarbete inom dagvården : Effekter av att delta i utbildning
Ehn, Marika (2012)
Ehn, Marika
Yrkeshögskolan Arcada
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115604
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att få reda på hur pedagoger på daghem har upplevt processen av utbildning och resultaten kopplat till deras arbete efter att de deltagit i mobbningsförebyggande utbildning. Jag har valt att fokusera på ifall mobbningsföre-byggande utbildning anordnad av Folkhälsan har påverkat pedagogers attityder och arbetssätt eftersom de flesta som deltagit i mobbningsförebyggande utbildning och ar-betar för Helsingfors stads svenska dagvård har utbildats just av dem. I arbetet sökte jag svar på denna frågeställning genom litteratur och genom empirisk undersökning, som datainsamlingsmetod använde jag enkät. Enkäten besvarades av nio av nitton re-spondenter och dessa analyserades med hjälp av unvariabel och bivariable metod. Den teoretiska referensramen utgjordes av teori om förändringsarbete både för grupper och för individen samt delaktighet och inklusion som ett socialpedagogiskt perspektiv på mobbning. Respondenterna bestod av daghemspersonal med varierande arbetserfaren-het som har deltagit i mobbningsförebyggande utbildning. Resultatet av arbetet var i enighet med tidigare forskning och påvisade för sin del att mobbningsförebyggande utbildning av daghemspersonal gynnar både barn och personal samt förminskar mobb-ning på daghemsenheterna. Examensarbetet är ett projekterat arbete för Helsingfors satds utbildningsverk, linjen för svensk dagvård. The aim of this thesis is to find out how teachers in kindergartens have experienced process of training and the results related to their work after they participated in bully-ing prevention training. I have chosen to focus on whether bullying prevention educa-tion provided by Folkhälsan has affected teachers' attitudes and practices as most of the pedagogical staff who participated in bullying prevention training and work for the City of Helsinki's Swedish day care have participated in education provided by that organiasation. In the work I sought answers to this question through both literature and through empirical study, as the data collection method, I used the survey. The survey was answered by nine of nineteen respondents and analyzed by unvariable and bivari-able method. The theoretical framework consisted of theory of change both for groups and for individuals as well as participation and inclusion as a social pedagogical per-spective on bullying. Respondents consisted of daycare staff with varied work experi-ence who have taken part in bullying prevention training. The results of the work were in agreement with previous research and demonstrated for its part that daycare staff benefit from training in bullying prevention and that bullying in the daycare units de-crease. The thesis is a planned work for the Helsinki Education Department, in the line of Swedish daycare.