Tunneäly henkilökohtaisessa myyntityössä
Lind, Laura (2016)
Lind, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten tunteet vaikuttavat henkilökohtaisessa myyntityössä. Työ toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen MANIA-tutkimusprojektin ai-neistosta. Tutkimusaineisto on kerätty vuosien 2014 ja 2015 välisenä aikana. Haastatteluja tämän työn tekemiseen käytettiin 24 kappaletta, niin myynti- että osto-organisaatiossa toi-mivilta ihmisiltä.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä tutkimusosiosta. Teoreettinen viitekehys rakentuu myyntiprosessin vaiheiden mukaan ja siihen lisätään tun-ne-älyn eri osa-alueet. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös tunteet, jotta tun-neälykkyyttä pystyttäisiin tarkastelemaan tarpeeksi syvällisesti.
Tutkimus osoitti, että tunneälykkyyttä tarvitaan myyntiprosessin jokaisessa osassa. Tun-neälyn kehittäminen on jatkuva prosessi, ja tiedostamalla omat tunteensa voi ihminen lähteä kehittämään niitä haluttuun suuntaan. Tunne-äly ja sen hallinta ovat avaintekijöitä menesty-miseen elämän jokaisella eri osa-alueella, eikä pelkästään työelämässä.
Tutkimustuloksien pohjalta myyntiorganisaatioissa työskentelevät ihmiset voivat lähteä ke-hittämään omaa tunneälykkyyttään.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä tutkimusosiosta. Teoreettinen viitekehys rakentuu myyntiprosessin vaiheiden mukaan ja siihen lisätään tun-ne-älyn eri osa-alueet. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös tunteet, jotta tun-neälykkyyttä pystyttäisiin tarkastelemaan tarpeeksi syvällisesti.
Tutkimus osoitti, että tunneälykkyyttä tarvitaan myyntiprosessin jokaisessa osassa. Tun-neälyn kehittäminen on jatkuva prosessi, ja tiedostamalla omat tunteensa voi ihminen lähteä kehittämään niitä haluttuun suuntaan. Tunne-äly ja sen hallinta ovat avaintekijöitä menesty-miseen elämän jokaisella eri osa-alueella, eikä pelkästään työelämässä.
Tutkimustuloksien pohjalta myyntiorganisaatioissa työskentelevät ihmiset voivat lähteä ke-hittämään omaa tunneälykkyyttään.