No-show'n aiheuttama taloudellinen haitta ravintola Ainossa
Lehto, Teemu; Iljin, Anton (2016)
Lehto, Teemu
Iljin, Anton
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115568
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvittää no-show’sta eli ravintolan varaukselleen saapumatta jättäneestä asiakkaasta koituvat kustannukset ravintolalle. Työ on tehty toimeksiantona Helsingissä sijaitsevalle ravintola Ainolle ja käytetyt tunnusluvut ovat ravintola Ainon ravintolapäälliköltä saamista tiedoista ravintolan tietojärjestelmästä sekä raporteista.
Suomessa ei ole aikaisemmin tehty vastaavaa selvitystä. No-show’sta on tehty tutkimuksia hotelliliiketoimintaan liittyen. Ravintoloissa no-show on ollut keskusteluiden aiheena ja ongelmana pienemmissä ravintoloissa viime vuosina, joten halusimme selvittää siitä koituvia kustannuksia ja pohtia ongelmaa Suomen tasolla, sekä käyttää vertauksena muun muassa Yhdysvalloissa olevaa no-show ongelmaa.
Teoria koostuu ravintolan kannattavuuteen liittyvistä asioista sekä kuluttajakäyttäytymisestä, jota pohditaan yleisellä tasolla. Selvityksen tulokset ja tuloksien pohdinta sitoutuvat kannattavuuden ja kuluttajakäyttäytymisen teoriaan. Teoriassa on myös avattu termiä no-show ja aiheesta syntynyttä keskustelua on pohdittu.
Opinnäytetyön tutkimus on tehty laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistona on käytetty toimeksiantajalta saamiamme tietoja ravintolan myynneistä, asiakasmääristä ja kustannuksista. Kaikki toimeksiantajalta saamamme tunnusluvut on siirretty ja käsitelty Excelillä, jonka avulla on tehty myös kaikki laskutoimitukset.
Selvityksen tulokset kertovat, että no-show’sta koituva kustannus on suuri mutta toimeksiantajan osalta se ei ole ongelma. Ainossa on selvityksen ajanjakson ajalla 21.10.2015–29.3.2016 27 saapumatta jättänyttä asiakasta. Selvitykseen on huomioitu vain maanantai, tiistai ja keskiviikko päivät. Suora tulonmenetys yhden asiakkaan kohdalla on pahimman skenaarion mukaan 121,92 euroa. Kuukausitason tulonmenetys ravintolalle on 641,53 euroa. Koko ajanjakson tulonmenetys on 3849,19 euroa. Osuus kokonaisliikevaihdosta on 1,25 prosenttia.
Suomessa ei ole aikaisemmin tehty vastaavaa selvitystä. No-show’sta on tehty tutkimuksia hotelliliiketoimintaan liittyen. Ravintoloissa no-show on ollut keskusteluiden aiheena ja ongelmana pienemmissä ravintoloissa viime vuosina, joten halusimme selvittää siitä koituvia kustannuksia ja pohtia ongelmaa Suomen tasolla, sekä käyttää vertauksena muun muassa Yhdysvalloissa olevaa no-show ongelmaa.
Teoria koostuu ravintolan kannattavuuteen liittyvistä asioista sekä kuluttajakäyttäytymisestä, jota pohditaan yleisellä tasolla. Selvityksen tulokset ja tuloksien pohdinta sitoutuvat kannattavuuden ja kuluttajakäyttäytymisen teoriaan. Teoriassa on myös avattu termiä no-show ja aiheesta syntynyttä keskustelua on pohdittu.
Opinnäytetyön tutkimus on tehty laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistona on käytetty toimeksiantajalta saamiamme tietoja ravintolan myynneistä, asiakasmääristä ja kustannuksista. Kaikki toimeksiantajalta saamamme tunnusluvut on siirretty ja käsitelty Excelillä, jonka avulla on tehty myös kaikki laskutoimitukset.
Selvityksen tulokset kertovat, että no-show’sta koituva kustannus on suuri mutta toimeksiantajan osalta se ei ole ongelma. Ainossa on selvityksen ajanjakson ajalla 21.10.2015–29.3.2016 27 saapumatta jättänyttä asiakasta. Selvitykseen on huomioitu vain maanantai, tiistai ja keskiviikko päivät. Suora tulonmenetys yhden asiakkaan kohdalla on pahimman skenaarion mukaan 121,92 euroa. Kuukausitason tulonmenetys ravintolalle on 641,53 euroa. Koko ajanjakson tulonmenetys on 3849,19 euroa. Osuus kokonaisliikevaihdosta on 1,25 prosenttia.