"Seikkailua löytyy myös läheltä" : Pirkkalan varhaiskasvattajien käsityksiä seikkailukasvatuksesta osana päiväkodin toimintaa
Montonen, Merja; Nurmio, Roosa (2016)
Montonen, Merja
Nurmio, Roosa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115566
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvattajien käsityksiä seikkailukasvatuksesta Pirkkalan kunnassa. Työn tavoitteina oli tuoda esiin seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia ja haasteita osana varhaiskasvatusta sekä seikkailukasvatuksellisten menetelmien ilmenemistä osana päiväkodin toimintaa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää seikkailukasvatuksen tuomia eroja päiväkotiryhmien toimintaan.
Aiheen valinnan lähtökohtana oli opinnäytetyön tekijöiden oma mielenkiinto seikkailukasvatusta kohtaan. Pirkkalan kunta valikoitui luontevaksi yhteistyötahoksi, koska siellä seikkailukasvatuksesta on pitkä kokemus. Erityisesti Pirkkalassa toimivien luontoryhmien toiminnassa seikkailukasvatus on vahvasti osana arkea. Opinnäytetyö toi esille tietoa niin päiväkotien luontoryhmien kuin muidenkin ryhmien seikkailukasvatuksesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui varhaiskasvatuksen ja seikkailukasvatuksen teoriasta. Varhaiskasvatuksen määritelmän lisäksi avattiin oppimisympäristön merkitystä sekä Pirkkalan omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa. Seikkailukasvatuksen teoria muodostuu pedagogiikan taustasta, sen toteutuksesta päiväkodissa, ohjaajan roolista sekä seikkailukasvatuksen vaikutuksesta lapsen kehitykseen.
Työ oli yhdistelmä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin nimettömillä kyselylomakkeilla käyttäen strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Lomakkeita lähetettiin jokaiseen Pirkkalan kunnallisen päiväkodin ryhmään. Aineisto analysoitiin havaintomatriisin sekä aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset esitettiin graafisin kuvaajin, kommentein sekä sanallisesti.
Tulokset osoittivat, että seikkailukasvatusta toteutetaan monin erilaisin tavoin, mutta luontotoiminta ja liikunnallisuus ovat keskeisiä päiväkotien seikkailukasvatuksessa. Seikkailukasvatuksen käyttö ei kuitenkaan tuo suuria eroja päiväkodin toimintaan, vaikka retkien osuus toiminnassa näyttää olevan seikkailukasvatusta käyttävillä ryhmillä ja erityisesti luontoryhmillä suurempi. Käsitykset seikkailukasvatuksen mahdollisuuksista ja haasteista vastasivat teoriaa. Mahdollisuuksista nousi esiin positiiviset vaikutukset lasten kehitykseen, mikä vahvistaa seikkailukasvatuksen merkitystä osana varhaiskasvatusta. Haasteina taas koettiin erityisesti resurssit, jotka tänä päivänä yleisestikin puhuttavat paljon varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että Pirkkalalla on hyvä pohja lähteä toteuttamaan seikkailukasvatusta halutessaan myös laaja-alaisemmin.
Aiheen valinnan lähtökohtana oli opinnäytetyön tekijöiden oma mielenkiinto seikkailukasvatusta kohtaan. Pirkkalan kunta valikoitui luontevaksi yhteistyötahoksi, koska siellä seikkailukasvatuksesta on pitkä kokemus. Erityisesti Pirkkalassa toimivien luontoryhmien toiminnassa seikkailukasvatus on vahvasti osana arkea. Opinnäytetyö toi esille tietoa niin päiväkotien luontoryhmien kuin muidenkin ryhmien seikkailukasvatuksesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui varhaiskasvatuksen ja seikkailukasvatuksen teoriasta. Varhaiskasvatuksen määritelmän lisäksi avattiin oppimisympäristön merkitystä sekä Pirkkalan omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa. Seikkailukasvatuksen teoria muodostuu pedagogiikan taustasta, sen toteutuksesta päiväkodissa, ohjaajan roolista sekä seikkailukasvatuksen vaikutuksesta lapsen kehitykseen.
Työ oli yhdistelmä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin nimettömillä kyselylomakkeilla käyttäen strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Lomakkeita lähetettiin jokaiseen Pirkkalan kunnallisen päiväkodin ryhmään. Aineisto analysoitiin havaintomatriisin sekä aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset esitettiin graafisin kuvaajin, kommentein sekä sanallisesti.
Tulokset osoittivat, että seikkailukasvatusta toteutetaan monin erilaisin tavoin, mutta luontotoiminta ja liikunnallisuus ovat keskeisiä päiväkotien seikkailukasvatuksessa. Seikkailukasvatuksen käyttö ei kuitenkaan tuo suuria eroja päiväkodin toimintaan, vaikka retkien osuus toiminnassa näyttää olevan seikkailukasvatusta käyttävillä ryhmillä ja erityisesti luontoryhmillä suurempi. Käsitykset seikkailukasvatuksen mahdollisuuksista ja haasteista vastasivat teoriaa. Mahdollisuuksista nousi esiin positiiviset vaikutukset lasten kehitykseen, mikä vahvistaa seikkailukasvatuksen merkitystä osana varhaiskasvatusta. Haasteina taas koettiin erityisesti resurssit, jotka tänä päivänä yleisestikin puhuttavat paljon varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että Pirkkalalla on hyvä pohja lähteä toteuttamaan seikkailukasvatusta halutessaan myös laaja-alaisemmin.