Fysioterapeuttien käyttämiä psykomotorisen tukemisen keinoja leikki-ikäisen lapsen fysioterapiassa
Vähä, Maija; Kauppila, Katja (2016)
Vähä, Maija
Kauppila, Katja
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103015529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103015529
Tiivistelmä
Tavoitteenamme oli kerätä tietoa siitä, millaisia psykomotorisen tukemisen keinoja leikki-ikäisten lasten parissa toimivat fysioterapeutit käyttävät fysioterapiassa ja millaiseksi fysioterapeutit kokevat tarjolla olevan psykomotoriikkakoulutuksen ja -koulutustarjonnan. Opinnäytetyön tarkoituksena on, että toimeksiantajana toimiva Suomen Psykomotoriikkayhdistys ry voi hyödyntää kerättyä tietoa fysioterapeuteille suunnatun lisäkoulutuksen järjestämisessä ja yhdistyksen toiminnan kehittämisessä. Fysioterapia-ala hyötyy opinnäytetyöstä siten, että lasten parissa toimivat fysioterapeutit voivat hyödyntää kerättyä tietoa kehittääkseen psykomotorisen tukemisen keinojaan. Tarkoituksenamme on saada itsellemme työkaluja, joita voimme käyttää tulevaisuudessa fysioterapeutin ammatissa. Opinnäytetyön avulla pyrimme ymmärtämään fysioterapian mahdollisuuksia vaikuttaa psykomotorisen tukemisen keinoilla lasten kokonaisvaltaiseen kehitykseen.
Opinnäytetyössä käytimme laadullista tutkimusotetta. Opinnäytetyömme tutki-musaineisto koostui neljästä fysioterapeutin haastattelusta, jotka käsittelivät leikki-ikäisten lasten psykomotorista tukemista fysioterapiassa. Haastattelut tehtiin puhelimitse, litteroitiin ja lopulta analysoitiin aineistolähtöistä analysointitapaa käyttäen huhti-toukokuussa 2016.
Tutkimustulokset osoittivat, että fysioterapian lähtökohtana on lapsen kokonaisvaltainen huomioiminen. Fysioterapeutit pyrkivät tukemaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä leikin ja luovan toiminnan avulla mahdollisimman erilaisissa ympäristöissä niin, että fysioterapia on osa arkea. Näin ollen toimiva yhteistyö perheen ja muiden lapsen kanssa toimivien ammattilaisten kanssa on olennaista. Tutkimustuloksista ilmeni, että fysioterapeutit ovat perehtyneet psykomotoriseen tukemiseen pääasiassa fysioterapeuteille suunnattujen erikoistumiskoulutusten kautta, sillä vallitseva näkemys oli, että varsinainen psykomotoriikkakoulutus on suunnattu heikosti fysioterapeuttien tarpeisiin. Haastateltavista osa ei ollut tietoinen psykomotoriikkakoulutuksista, joten tietoa olisi hyvä tuoda paremmin esille fysioterapeuttien keskuudessa.
Opinnäytetyössä käytimme laadullista tutkimusotetta. Opinnäytetyömme tutki-musaineisto koostui neljästä fysioterapeutin haastattelusta, jotka käsittelivät leikki-ikäisten lasten psykomotorista tukemista fysioterapiassa. Haastattelut tehtiin puhelimitse, litteroitiin ja lopulta analysoitiin aineistolähtöistä analysointitapaa käyttäen huhti-toukokuussa 2016.
Tutkimustulokset osoittivat, että fysioterapian lähtökohtana on lapsen kokonaisvaltainen huomioiminen. Fysioterapeutit pyrkivät tukemaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä leikin ja luovan toiminnan avulla mahdollisimman erilaisissa ympäristöissä niin, että fysioterapia on osa arkea. Näin ollen toimiva yhteistyö perheen ja muiden lapsen kanssa toimivien ammattilaisten kanssa on olennaista. Tutkimustuloksista ilmeni, että fysioterapeutit ovat perehtyneet psykomotoriseen tukemiseen pääasiassa fysioterapeuteille suunnattujen erikoistumiskoulutusten kautta, sillä vallitseva näkemys oli, että varsinainen psykomotoriikkakoulutus on suunnattu heikosti fysioterapeuttien tarpeisiin. Haastateltavista osa ei ollut tietoinen psykomotoriikkakoulutuksista, joten tietoa olisi hyvä tuoda paremmin esille fysioterapeuttien keskuudessa.