Hotelli-Ravintola Alman asiakastyytyväisyys
Kumpula, Sini (2016)
Kumpula, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815518
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus, jonka tavoitteena oli saada selville Hotelli-Ravintola Alman majoitusasiakkaiden tyytyväisyys hotellin majoitus- ja ravintolapalveluihin ja saada kehitysehdotuksia asiakkailta. Hotelli-Ravintola Alma on Seinäjoella sijaitseva pieni hotelli, joka tunnetaan sen historiasta, aikaisemmin päärakennus on toiminut rautatieläisten talona. Erityisesti vuonna 2015 valmistuneesta Alman Tornihotellista saatiin palautetta, jota ei ole aiemmin kerätty.
Työn teoreettinen viitekehys, joka on kerätty alan kirjallisuudesta, koostuu majoitus- ja ravintolapalveluiden teoriasta, palvelun määrittelystä sekä asiakastyytyväisyyden teoriasta.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 18.4.2016 - 6.6.2016 Hotelli-Ravintola Alman suomenkielisille majoitusasiakkaille. Kyselylomakkeessa ensimmäisellä sivulla tiedusteltiin asiakkaiden taustatietoja, joita seurasi seitsemän monivalintakysymystä. Jokaisen osion jälkeen (Hotelli-Ravintola Alman tilat, Hotelli-Ravintola Alman ravintolapalvelut ja Hotelli-Ravintola Alman henkilökunta) oli tilaa kirjallisille kehitysehdotuksille ja lomakkeen lopussa tilaa vapaalle sanalle. Yhteensä 98 majoitusasiakasta vastasi kyselyyn.
Tutkimuksesta selvisi, että Hotelli-Ravintola Alman majoitusasiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä hotellin palveluihin. Erityisesti hotellin henkilökunta sai erinomaista palautetta. Asiakkaat myös pitivät uudesta Tornihotellista. Tärkeimpänä muutoskohteena asiakkaat pitivät vanhojen televisioiden uusimista päärakennuksen hotellihuoneisiin.
Työn teoreettinen viitekehys, joka on kerätty alan kirjallisuudesta, koostuu majoitus- ja ravintolapalveluiden teoriasta, palvelun määrittelystä sekä asiakastyytyväisyyden teoriasta.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 18.4.2016 - 6.6.2016 Hotelli-Ravintola Alman suomenkielisille majoitusasiakkaille. Kyselylomakkeessa ensimmäisellä sivulla tiedusteltiin asiakkaiden taustatietoja, joita seurasi seitsemän monivalintakysymystä. Jokaisen osion jälkeen (Hotelli-Ravintola Alman tilat, Hotelli-Ravintola Alman ravintolapalvelut ja Hotelli-Ravintola Alman henkilökunta) oli tilaa kirjallisille kehitysehdotuksille ja lomakkeen lopussa tilaa vapaalle sanalle. Yhteensä 98 majoitusasiakasta vastasi kyselyyn.
Tutkimuksesta selvisi, että Hotelli-Ravintola Alman majoitusasiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä hotellin palveluihin. Erityisesti hotellin henkilökunta sai erinomaista palautetta. Asiakkaat myös pitivät uudesta Tornihotellista. Tärkeimpänä muutoskohteena asiakkaat pitivät vanhojen televisioiden uusimista päärakennuksen hotellihuoneisiin.